Att skapa relevans: Projektplanering inom tredje sektorns kulturella ungdomsverksamhet : en studie om planeringsmetoder och ungas delaktighet i planeringen
Krook, Cera (2024)
Krook, Cera
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121837151
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121837151
Tiivistelmä
Lärdomsprovet behandlar hur organisationer inom den tredje sektorn genom projektplanering kan arbeta för att skapa förutsättningar för relevant kulturell ungdomsverksamhet. Att utesluta unga i beslutsprocesser som direkt berör dem skapar problem när det kommer till verksamhet som är ämnade för ungdomar. Det riskerar leda till projekt som inte speglar intressen eller behov hos målgruppen, vilket i sin tur kan leda till minskat engagemang samt initiativ inom den tredje sektorns kulturverksamhet. Målsättningen med studien är att undersöka hur organisationer inom den tredje sektorn genom projektplanering kan skapa förutsättningar för relevant kulturell ungdomsverksamhet. Frågeställningarna för studien är: ”Hur kan tredje sektorns organisationer genom projektplanering skapa förutsättningar för relevant kulturell ungdomsverksamhet?”, “Hur spelar ungas delaktighet i projektplaneringen en roll i skapandet av relevant kulturell ungdomsverksamhet” och “Hur kan andra metoder av projektplanering inom kulturell ungdomsverksamhet i tredje sektorns organisationer spegla relevans?” Med fokus på ungdomsdelaktighet och metoder för projektplanering inom två specifika projekt, strävar denna undersökning till att svara på frågeställningarna. Undersökningen använder sig av kvalitativa metoder i form av intervjuer, med fokus på två specifika fall som belyser problemet samt tidigare teori som stöd för forskningen. Studien visar att ungas delaktighet har en stor roll i skapandet av relevans och att man till olika nivåer kan implementera denna i projektplaneringen. Fokus bör hur som helst vara på en närkontakt till unga och deras miljö för att skapa relevant verksamhet. Övriga metoder för skapandet av relevant kulturell ungdomsverksamhet är samarbete mellan organisationer, en allmän förståelse över målgruppen och välutförd utvärdering. Utöver det krävs även ett ansvarstagande hos finansiärer och organisationer, en välutförd arbetsprocess, samt synen om kultur som kompetenskapare.