Graafinen ohjeisto kampaamoyrittäjälle tmi Riikka Suoja
Björn, Iida (2024)
Björn, Iida
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121837208
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121837208
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli luoda graafinen ohjeisto kampaamoyrittäjälle. Graafisen ohjeiston tarkoituksena on varmistaa, että kampaamon visuaalinen ilme pysyy johdonmukaisena paikasta riippumatta. Toimeksiantaja pystyy suoraan hyödyntämään graafista ohjeistoa liiketoiminnassaan, sekä käytännössä kaikissa kampaamon kanavissa ja materiaaleissa. Graafinen ohjeisto sisältää logon käyttöohjeet, värit, typografian sekä kuvamaailman. Graafisesta ohjeistosta löytyy myös ohjeet, miten eri elementtejä hyödynnetään käytännössä. Ohjeiston lopussa esitellään vielä muutamia käytännön esimerkkejä, miltä visuaalinen ilme näyttää käytännössä.
Graafinen ohjeisto rajattiin neljään graafiseen elementtiin, sillä kampaamon toiminta oli suhteellisen pienimuotoista ja tiiviimpi ohjeisto riitti toimeksiantajalle vielä tässä vaiheessa. Graafista ohjeistoa rajattiin myös niin, että jo olemassa olevaan logoon ei tehty muutoksia toimeksiantajan pyynnöstä.
Opinnäytetyön toisessa pääluvussa eli teoreettisessa osuudessa käsiteltiin muun muassa yritysbrändiä, brändin tehtävää, brändi-identiteettiä ja brändi imagoa sekä visuaalista markkinointia ja visuaalista identiteettiä. Kolmannessa pääluvussa siirryttiin graafisen ohjeiston eri elementtien käsittelyyn, eli logoon ja liikemerkkiin, väreihin, typografiaan ja kuvamaailmaan. Opinnäytetyön neljännessä pääluvussa käytiin läpi benchmarking menetelmää ja viidennessä luvussa graafisen ohjeiston luomisprosessia, jossa hyödynnettiin tietoperustaa sekä benchmarking menetelmän johtopäätöksiä.
Opinnäytetyön viimeisessä pääluvussa, eli pohdinnassa palattiin työn tavoitteisiin, tuloksiin, sekä oman oppimisen reflektointiin. Opinnäytetyössä on käytetty benchmarking menetelmää, eli vertailuanalyysia. Benchmarkingin avulla on analysoitu kolmen samalla alalla toimivan yrityksen visuaalista ilmettä. Vertailuanalyysin johtopäätöksiä hyödyntäen tietoa on sovellettu omaan toimintaan, eli graafisen ohjeiston luomiseen.
Opinnäytetyö aloitettiin syyskuussa 2024 ja työn suunniteltiin valmistuvan joulukuussa 2024. Lopulta opinnäytetyö saatiin valmiiksi suunniteltua aikaisemmin, marraskuussa 2024.
Graafinen ohjeisto rajattiin neljään graafiseen elementtiin, sillä kampaamon toiminta oli suhteellisen pienimuotoista ja tiiviimpi ohjeisto riitti toimeksiantajalle vielä tässä vaiheessa. Graafista ohjeistoa rajattiin myös niin, että jo olemassa olevaan logoon ei tehty muutoksia toimeksiantajan pyynnöstä.
Opinnäytetyön toisessa pääluvussa eli teoreettisessa osuudessa käsiteltiin muun muassa yritysbrändiä, brändin tehtävää, brändi-identiteettiä ja brändi imagoa sekä visuaalista markkinointia ja visuaalista identiteettiä. Kolmannessa pääluvussa siirryttiin graafisen ohjeiston eri elementtien käsittelyyn, eli logoon ja liikemerkkiin, väreihin, typografiaan ja kuvamaailmaan. Opinnäytetyön neljännessä pääluvussa käytiin läpi benchmarking menetelmää ja viidennessä luvussa graafisen ohjeiston luomisprosessia, jossa hyödynnettiin tietoperustaa sekä benchmarking menetelmän johtopäätöksiä.
Opinnäytetyön viimeisessä pääluvussa, eli pohdinnassa palattiin työn tavoitteisiin, tuloksiin, sekä oman oppimisen reflektointiin. Opinnäytetyössä on käytetty benchmarking menetelmää, eli vertailuanalyysia. Benchmarkingin avulla on analysoitu kolmen samalla alalla toimivan yrityksen visuaalista ilmettä. Vertailuanalyysin johtopäätöksiä hyödyntäen tietoa on sovellettu omaan toimintaan, eli graafisen ohjeiston luomiseen.
Opinnäytetyö aloitettiin syyskuussa 2024 ja työn suunniteltiin valmistuvan joulukuussa 2024. Lopulta opinnäytetyö saatiin valmiiksi suunniteltua aikaisemmin, marraskuussa 2024.