Kasvuyrityksen strategiatyöskentely muuttuvassa toimintaympäristössä
Pietilä, Mikko (2024)
Pietilä, Mikko
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121837334
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121837334
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten kasvuyritykset hyödyntävät strategiatyöskentelyä selviytyäkseen muuttuvassa toimintaympäristössä. Työssä pyrittiin kartoittamaan yrityksissä käytettyjä strategiatyöskentelyn malleja ja tunnistamaan keskeiset piirteet, jotka tukevat parempien strategisten päätösten tekemistä, muutoksen ennakointia ja siihen reagoimista.
Nopeasti muuttuva toimintaympäristö asettaa uusia haasteita strategian luomiselle ja toteuttamiselle. Pienemmillä yrityksillä on usein vähemmän resursseja strategisten valintojen tekemiseen ja muutoksen ennakoimiseen. Tästä syystä tutkimus keskittyi pienempien kasvuyritysten toimintatapoihin. Energia-ala valikoitui tutkimuksen kohteeksi, sillä ala on kokenut merkittäviä muutoksia viime vuosina.
Tutkimuksessa sovellettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Teemahaastatteluihin valittiin henkilöitä, joilla on vahva kokemus strategiatyöskentelystä. Tutkimukseen osallistui Suomessa toimivia energia-alan kasvuyrityksiä, joissa henkilöstömäärä vaihteli 10–80 välillä. Teemahaastattelujen tulokset analysoitiin temaattisen jaottelun periaatteita noudattaen, ja tuloksia verrattiin strategiakirjallisuuteen.
Tutkimustulokset osoittavat, että tutkimuksessa mukana olleilla yrityksillä ei ollut yhtenäistä strategiatyöskentelyn mallia, mutta keskeisiä tekijöitä olivat henkilöstön osallistuminen, selkeä viestintä ja asiakkaiden tarpeiden huomioiminen. Muutosten vaikutusten arvioinnissa ja niihin reagoimisessa yritykset hyödynsivät vaihtoehtoisten tulemien ja strategioiden laatimista.
Nopeasti muuttuva toimintaympäristö asettaa uusia haasteita strategian luomiselle ja toteuttamiselle. Pienemmillä yrityksillä on usein vähemmän resursseja strategisten valintojen tekemiseen ja muutoksen ennakoimiseen. Tästä syystä tutkimus keskittyi pienempien kasvuyritysten toimintatapoihin. Energia-ala valikoitui tutkimuksen kohteeksi, sillä ala on kokenut merkittäviä muutoksia viime vuosina.
Tutkimuksessa sovellettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Teemahaastatteluihin valittiin henkilöitä, joilla on vahva kokemus strategiatyöskentelystä. Tutkimukseen osallistui Suomessa toimivia energia-alan kasvuyrityksiä, joissa henkilöstömäärä vaihteli 10–80 välillä. Teemahaastattelujen tulokset analysoitiin temaattisen jaottelun periaatteita noudattaen, ja tuloksia verrattiin strategiakirjallisuuteen.
Tutkimustulokset osoittavat, että tutkimuksessa mukana olleilla yrityksillä ei ollut yhtenäistä strategiatyöskentelyn mallia, mutta keskeisiä tekijöitä olivat henkilöstön osallistuminen, selkeä viestintä ja asiakkaiden tarpeiden huomioiminen. Muutosten vaikutusten arvioinnissa ja niihin reagoimisessa yritykset hyödynsivät vaihtoehtoisten tulemien ja strategioiden laatimista.
