Asukasviestintä asunto-osakeyhtiössä
Tynjälä, Ansa (2024)
Tynjälä, Ansa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121837254
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121837254
Tiivistelmä
Asunto-osakeyhtiön viestinnällä on olennaisen tärkeä rooli osakkeenomistajien ja asukkaiden tyytyväisyyden sekä yhteisöllisyyden edistämisessä. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia asunto-osakeyhtiön viestintää ja sen eri osa- alueita sekä selvittää, millaisia vaikutuksia viestinnällä on osakkaisiin ja asukkaisiin.
Opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, jossa koottiin yhteen saatavilla olevaa tietoa aiheesta. Viestinnän merkitystä, käytössä olevia viestintäkanavia ja -välineitä, viestinnän suunnittelua ja viestintää poikkeustilanteissa käsiteltiin kattavasti. Lopuksi laadittiin käytännön ohjeistus asunto-osakeyhtiön viestintäsuunnitelman laatimiseksi. Tutkimuksen perusteella havaittiin, että hyvin suunniteltu ja oikein organisoitu viestintä parantaa asumisviihtyvyyttä ja ehkäisee mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä asunto-osakeyhtiössä.
Tuloksista voidaan päätellä, että asunto-osakeyhtiön viestinnän tulisi parhaiten toimiessaan olla järjestelmällistä ja yksilöllisesti suunniteltua. Erilaisia viestintäkanavia tulisi käyttää entistä monipuolisemmin ja viestinnästä olisi hyödyllistä kerätä palautetta eri osapuolilta sen kehittämiseksi. Vaikka perinteiset viestintäkanavat ovat edelleen tärkeitä ja paljon käytettyjä, digitaalisten viestintäkanavien käyttö lisääntyy jatkuvasti. Jatkossa olisi hyödyllistä saada lisää käytännönläheistä kirjallisuutta asunto-osakeyhtiön viestinnästä vastaavien osapuolten käyttöön, jotta viestintäprosesseja voitaisiin kehittää edelleen. Opinnäytetyötä ja siinä laadittua ohjeistusta voivat hyödyntää erityisesti asunto-osakeyhtiön viestinnästä vastaavat tahot.
Opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, jossa koottiin yhteen saatavilla olevaa tietoa aiheesta. Viestinnän merkitystä, käytössä olevia viestintäkanavia ja -välineitä, viestinnän suunnittelua ja viestintää poikkeustilanteissa käsiteltiin kattavasti. Lopuksi laadittiin käytännön ohjeistus asunto-osakeyhtiön viestintäsuunnitelman laatimiseksi. Tutkimuksen perusteella havaittiin, että hyvin suunniteltu ja oikein organisoitu viestintä parantaa asumisviihtyvyyttä ja ehkäisee mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä asunto-osakeyhtiössä.
Tuloksista voidaan päätellä, että asunto-osakeyhtiön viestinnän tulisi parhaiten toimiessaan olla järjestelmällistä ja yksilöllisesti suunniteltua. Erilaisia viestintäkanavia tulisi käyttää entistä monipuolisemmin ja viestinnästä olisi hyödyllistä kerätä palautetta eri osapuolilta sen kehittämiseksi. Vaikka perinteiset viestintäkanavat ovat edelleen tärkeitä ja paljon käytettyjä, digitaalisten viestintäkanavien käyttö lisääntyy jatkuvasti. Jatkossa olisi hyödyllistä saada lisää käytännönläheistä kirjallisuutta asunto-osakeyhtiön viestinnästä vastaavien osapuolten käyttöön, jotta viestintäprosesseja voitaisiin kehittää edelleen. Opinnäytetyötä ja siinä laadittua ohjeistusta voivat hyödyntää erityisesti asunto-osakeyhtiön viestinnästä vastaavat tahot.