Perehdytyksen merkitys työhyvinvointiin : toteutuminen vähittäiskaupan alan liikeessä
Aarnio, Emmi (2024)
Aarnio, Emmi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121837344
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121837344
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan perehdytyksen merkitystä uuden työntekijän kokemaan työhyvinvointiin. Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona vähittäiskaupan alan toimipisteelle. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millä tavoin perehdytyksellä voidaan parantaa työhyvinvointia ja mitkä konkreettiset keinot ovat erityisen tehokkaita tämän saavuttamisessa.
Opinnäytetyön tutkimuksen osuus toteutettiin kvalitatiivisten haastatteluiden avulla toimeksiantajan toimipisteessä. Teoreettinen osuus tarkastelee perehdytystä ja työhyvinvointia yksilön, työyhteisön ja organisaation näkökulmista. Lähdeaineistona käytettiin aiempaa tutkimuskirjallisuutta, lakeja ja ohjeistuksia, jotka ohjaavat työhyvinvointia sekä perehdytyksen järjestämistä,
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että toimeksiantajan perehdytysprosessissa oli puutteita, jotka heikensivät työntekijöiden kokemaa työhyvinvointia. Keskeisimmät haasteet liittyivät perehdytyksen liian lyhyeen kestoon, esimiehen vähäiseen osallisuuteen sekä perehdytyksen seurannan puutteisiin. Tulosten pohjalta kehitettiin perehdyttämisopas vähittäiskaupan esihenkilöille. Opas tarjoaa käytännönläheisiä keinoja, joilla perehdytyksen laatua ja työntekijöiden hyvinvointia voidaan parantaa. Toimeksiantajan liikkeessä opas toimii konkreettisena työkaluna perehdytysprosessin kehittämisessä. This thesis examines the significance of onboarding in enhancing the occupational well-being of new employees. The thesis was conducted as an assignment for a retail business. The aim was to explore how onboarding can improve employee well-being and identify the most effective concrete methods to achieve this.
The empirical portion of the thesis was carried out using qualitative interviews. The theoretical framework analyzes onboarding and occupational well-being from the perspectives of the individual, the work community, and the organization. The source material includes previous research literature, laws, and guidelines that govern occupational well-being and the organization of onboarding.
The results of the study reveal deficiencies in the commissioning company’s onboarding process that negatively affected employees’ perceived well-being. The main challenges were related to the short duration of onboarding, limited involvement of supervisors, and a lack of follow-up. Based on these findings, an onboarding guide was developed for retail supervisors. The guide provides practical solutions to improve the quality of onboarding and well-being.
Opinnäytetyön tutkimuksen osuus toteutettiin kvalitatiivisten haastatteluiden avulla toimeksiantajan toimipisteessä. Teoreettinen osuus tarkastelee perehdytystä ja työhyvinvointia yksilön, työyhteisön ja organisaation näkökulmista. Lähdeaineistona käytettiin aiempaa tutkimuskirjallisuutta, lakeja ja ohjeistuksia, jotka ohjaavat työhyvinvointia sekä perehdytyksen järjestämistä,
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että toimeksiantajan perehdytysprosessissa oli puutteita, jotka heikensivät työntekijöiden kokemaa työhyvinvointia. Keskeisimmät haasteet liittyivät perehdytyksen liian lyhyeen kestoon, esimiehen vähäiseen osallisuuteen sekä perehdytyksen seurannan puutteisiin. Tulosten pohjalta kehitettiin perehdyttämisopas vähittäiskaupan esihenkilöille. Opas tarjoaa käytännönläheisiä keinoja, joilla perehdytyksen laatua ja työntekijöiden hyvinvointia voidaan parantaa. Toimeksiantajan liikkeessä opas toimii konkreettisena työkaluna perehdytysprosessin kehittämisessä.
The empirical portion of the thesis was carried out using qualitative interviews. The theoretical framework analyzes onboarding and occupational well-being from the perspectives of the individual, the work community, and the organization. The source material includes previous research literature, laws, and guidelines that govern occupational well-being and the organization of onboarding.
The results of the study reveal deficiencies in the commissioning company’s onboarding process that negatively affected employees’ perceived well-being. The main challenges were related to the short duration of onboarding, limited involvement of supervisors, and a lack of follow-up. Based on these findings, an onboarding guide was developed for retail supervisors. The guide provides practical solutions to improve the quality of onboarding and well-being.
