Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Neuropsykiatrisesti oireilevan lapsen erityispiirteiden huomioiminen hoitotyön kohtaamistilanteissa

Kataja-aho, Pinja (2024)

 
Avaa tiedosto
Kataja-aho_Pinja.pdf (1.432Mt)
Lataukset: 


Kataja-aho, Pinja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121837213
Tiivistelmä
Autismikirjon häiriö, ADHD ja Touretten oireyhtymä ovat kehityksellisiä neuropsykiatrisia häiriöitä, jotka vaikuttavat yksilön käyttäytymiseen, kognitiivisiin taitoihin ja sosiaaliseen toimintaan. Suomessa tutkimus lasten neuropsykiatrisista häiriöistä on lisääntynyt 2000-luvulla. Ymmärrys ilmiön moninaisuudesta on laajentunut ja sen vuoksi neuropsykiatriset diagnoosit ovat kasvussa.

Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena ja sen tarkoituksena oli selvittää, mitä kohtaamiseen vaikuttavia erityispiirteitä autismikirjon häiriö, Touretten oireyhtymä ja ADHD aiheuttavat lapsille ja minkälaisilla menetelmillä terveydenhuollon ammattilaiset voivat auttaa lasta. Tavoitteena oli lisätä terveydenhuollon ammattilaisten ymmärrystä kehityksellisistä neuropsykiatrisista häiriöistä ja tietoa siitä, miten ammattilaiset voivat omalla toiminnallaan tukea lasta selviytymään hoitotyön tilanteista.

Tiedonhaku toteutettiin sosiaali- ja terveystieteen alan tietokannoista CINAHL ja PubMed. Lisäksi hyödynnettiin manuaalista hakua. Mukaan valikoitui neljätoista artikkelia, jotka vastasivat tutkimuskysymyksiin. Tutkimustuloksista ilmeni, että kohtaamiseen vaikuttavia erityispiirteitä ovat aistitoiminnan poikkeavuudet, ahdistus- ja stressireaktiot, rutiinien ja ennakoitavuuden tarve, sosiaalisen vuorovaikutuksen poikkeavuus, häiriöiden oirekuva, käyttäytymiseen liittyvät ongelmat ja viestinnän erityisyys. Tulokset toivat esiin, että terveydenhuollon ammattilaisten hyödynnettäviä menetelmiä ovat aistiystävällisen ympäristön luominen, hoitohenkilöstön lähestymistavat, osaamisen kehittäminen, perhekeskeinen hoito, rutiinien ja ennakoitavuuden tukeminen ja vuorovaikutustilanteiden tukeminen.

Johtopäätöksistä voitiin todeta, että erityispiirteitä tarkasteltaessa häiriön oirekuvan ymmärtämisellä oli isoin merkitys. Menetelmien näkökulmasta tärkeimmiksi nousivat hoitohenkilökunnan osaamisen kehittäminen ja yksilölliset lähestymistavat. Häiriöiden oireiden tuntemus auttoi terveydenhuollon ammattilaisia ymmärtämään kokonaisvaltaisemmin häiriöiden luonnetta. Henkilökunnan jatkuva ammatillinen kehittäminen ja potilaskeskeisten työmenetelmien juurruttaminen olivat olennaisia tekijöitä, jotka tukevat neuropsykiatrisista häiriöistä kärsivien lasten kokonaisvaltaista hyvinvointia ja hoitokokemusten onnistumista.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste