Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Esiopetusikäisten keskittymis- ja tarkkaavuushaasteiden tukeminen ryhmätilanteissa : toimintaterapeuttien kokemuksia ja näkemyksiä

Pölkki, Eeva (2024)

 
Avaa tiedosto
Pölkki_Eeva.pdf (1018.Kt)
Lataukset: 


Pölkki, Eeva
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121837332
Tiivistelmä
Tiivistelmä
ADHD-diagnoosien saaneiden 7–17-vuotiaiden lasten ja nuorten määrä on Suomessa kasvanut viimeisen kymmenen vuoden aikana merkittävästi. ADHD:n oireet voivat ilmetä kuitenkin jo varhaislapsuudessa ennen kouluikää. Keskeisiä piirteitä ovat tarkkaavuuden ja aktiivisuuden säätelyn ongelmat sekä impulsiivisuus. Lapsi saattaa kokea haasteita ohjeiden noudattamisessa, olla jatkuvasti äänessä tai liikkeessä tai hän pystyy keskittymään vain lyhyen aikaa leikkiin. Nämä edellä mainitut haasteet voivat vaikuttaa lapsen toimintaan erityisesti varhaiskasvatuksen ryhmätilanteissa, joissa usein vaaditaan keskittymistä, kuuntelutaitoja ja tarkkaavuuden ylläpitoa.

Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää toimintaterapeuttien kokemusten ja näkemysten kautta millaisia keinoja ja menetelmiä toimintaterapeutit käyttävät ryhmätilanteissa esiopetusikäisten lasten keskittymis- ja tarkkaavuushaasteiden tukemisessa ja millaista hyötyä käytetyillä menetelmillä on lasten keskittymis- ja tarkkaavuushaasteiden hallintaan. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla toimintaterapeutteja, jotka työskentelevät yhdessä varhaiskasvatuksen kasvattajien kanssa esiopetuksen ryhmässä. Yksilöhaastatteluun osallistui kolme varhaiskasvatuksen esiopetusryhmässä toimivaa toimintaterapeuttia. Tutkimuksen aineisto analysoitiin käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.

Opinnäytetyön tuloksista ilmeni, että toimintaterapeutit hyödyntävät varhaiskasvatuksen luontaista toimintaa, kuten leikkiä ja päivittäisiä arjen rutiineja, tavoitteellisesti kehittääkseen esiopetusikäisen lapsen keskittymisen ja tarkkaavuuden taitoja. Toimintaterapeutit käyttävät erilaisia keinoja ja menetelmiä, joiden avulla he tukevat lapsen liittymistä ryhmän toimintaan sekä toimintaan osallistumista varhaiskasvatuksen ryhmässä. Näitä keinoja olivat leikkien, toiminnan ja ympäristön muokkaaminen sekä visuaalisten materiaalien ja Zones of Regulation -menetelmään perustuvien vireystilojen ja tunnesäätelyn strategioiden käyttö.

Johtopäätöksenä voidaan todeta, että toimintaterapeutit käyttävät monipuolisia menetelmiä ja keinoja tukeakseen esiopetusikäisten keskittymisen ja tarkkaavuuden taitojen kehittymistä ryhmässä. Toimintaterapeutit ovat tietoisia omasta roolistaan lapsen toimintaympäristössä ja käyttävät omaa toimintaansa ja läsnäoloaan lasten osallistumisen tukemiseksi.
 
Abstract
The number of children and young people aged 7-17 diagnosed with ADHD in Finland has increased significantly over the past ten years. However, symptoms of ADHD can appear in early childhood, before school age. Key features include problems with attention and activity regulation and impulsivity. The child may experience challenges in following instructions, be constantly vocal or in motion, or only be able to concentrate on play for short periods of time. These challenges can affect a child's functioning, especially in early childhood group settings where concentration, listening skills and attention maintenance are often required.
The aim of this thesis was to explore, through the experiences and perceptions of occupational therapists, the techniques and methods that occupational therapists use in group situations to support the concentration and attention challenges of pre-school children and the benefits of the methods used to manage children's concentration and attention challenges. The data for the study was collected by interviewing occupational therapists working with early childhood educators in pre-school groups. Three occupational therapists working in an early childhood pre-school group participated in the individual interview. The data from the study was analysed using a data-driven content analysis.
The results of the thesis showed that occupational therapists use the natural activities of early childhood education, such as play and daily routines, in a goal-oriented way to develop the concentration and attention skills of preschool children. Occupational therapists use a variety of methods and techniques to support the child's integration into the group and participation in the activities of the early childhood education group. These included modifying play, activities and the environment, using visual materials and Zones of Regulation-based arousal and emotion regulation strategies. In conclusion, occupational therapists use a variety of methods and tools to support preschoolers' development of concentration and attention skills in group settings. Occupational therapists are aware of their role in the child's environment and use their own actions and presence to support children's participation.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste