Työtoiminta toimijuuden edistäjänä. Tutkimuksellinen kehittämistyö Stadin soten työtoiminnassa.
Ahonen, Maiju (2024)
Ahonen, Maiju
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121937462
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121937462
Tiivistelmä
Kuntouttavan työtoiminnan toimijuutta edistäviä ja estäviä tekijöitä tutkittiin Stadin soten työtoiminnassa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät edistävät ja estävät asiakkaiden toimijuutta työtoiminnassa sekä tunnistaa kehittämiskohteita toiminnan parantamiseksi. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella,
johon vastasi 37 ohjaajaa eli 38 % ohjaajista. Vastaajien työkokemus ja koulutustausta olivat monipuolisia.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin laadullisia ja määrällisiä menetelmiä. Kyselylomakkeessa kartoitettiin ohjaajien näkemyksiä toimijuutta edistävistä ja estävistä tekijöistä sekä ohjaajien näkemyksiä työtoiminnan kehittämistarpeista. Tulokset analysoitiin tilastollisin menetelmin ja sisällönanalyysillä, mikä mahdollisti monipuolisen näkökulman tarkastelun.
Tulokset osoittivat, että positiivinen ja kannustava ilmapiiri sekä yksilöllinen sekä asiakkaan tarpeisiin mukautuva tuki edistävät asiakkaiden toimijuutta. Valmentavan työotteen tekijät, kuten sosiaalisen osallisuuden vahvistaminen, voimavarojen lisääminen ja osaamisen kehittäminen, nousivat keskeisiksi keinoiksi toimijuuden edistämisessä. Toimijuutta estävinä tekijöinä olivat asiakkaiden motivaation puute,
ohjausresurssin riittämättömyys sekä epäselvät kuntoutumistavoitteet ja epärealistiset odotukset toiminnalle.
Ohjaajien arvioiden mukaan heidän ohjauksensa vahvisti asiakkaan itseluottamusta ja osaamista. Myönteisen palautteen antaminen ja asteittain vaativampien tehtävien tarjoaminen olivat yleisiä käytäntöjä. Sen
sijaan asiakkaiden omien tavoitteiden asettaminen ja reflektion tukeminen eivät olleet yhtä vakiintuneita
toimintatapoja.
Opinnäytetyössä esitettiin kehittämissuosituksia asiakkaiden toimijuuden vahvistamiseksi kuntouttavassa
työtoiminnassa. Suosituksina ovat järjestelmällinen tavoitteiden asettaminen työtoimintasuunnitelman
avulla, mikä vahvistaisi asiakkaiden motivaatiota ja sitoutumista kuntoutumistavoitteisiin. Valmentavan
työotteen vahvistaminen tarjoamalla ohjaajille koulutusta ja työnohjausta. Asiakasmäärien ja henkilöstöresurssien suhteen tulisi tehdä arviointia, jotta työnkuorma jakaantuisi työtoimintaryhmien välillä tasaisemmin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät edistävät ja estävät asiakkaiden toimijuutta työtoiminnassa sekä tunnistaa kehittämiskohteita toiminnan parantamiseksi. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella,
johon vastasi 37 ohjaajaa eli 38 % ohjaajista. Vastaajien työkokemus ja koulutustausta olivat monipuolisia.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin laadullisia ja määrällisiä menetelmiä. Kyselylomakkeessa kartoitettiin ohjaajien näkemyksiä toimijuutta edistävistä ja estävistä tekijöistä sekä ohjaajien näkemyksiä työtoiminnan kehittämistarpeista. Tulokset analysoitiin tilastollisin menetelmin ja sisällönanalyysillä, mikä mahdollisti monipuolisen näkökulman tarkastelun.
Tulokset osoittivat, että positiivinen ja kannustava ilmapiiri sekä yksilöllinen sekä asiakkaan tarpeisiin mukautuva tuki edistävät asiakkaiden toimijuutta. Valmentavan työotteen tekijät, kuten sosiaalisen osallisuuden vahvistaminen, voimavarojen lisääminen ja osaamisen kehittäminen, nousivat keskeisiksi keinoiksi toimijuuden edistämisessä. Toimijuutta estävinä tekijöinä olivat asiakkaiden motivaation puute,
ohjausresurssin riittämättömyys sekä epäselvät kuntoutumistavoitteet ja epärealistiset odotukset toiminnalle.
Ohjaajien arvioiden mukaan heidän ohjauksensa vahvisti asiakkaan itseluottamusta ja osaamista. Myönteisen palautteen antaminen ja asteittain vaativampien tehtävien tarjoaminen olivat yleisiä käytäntöjä. Sen
sijaan asiakkaiden omien tavoitteiden asettaminen ja reflektion tukeminen eivät olleet yhtä vakiintuneita
toimintatapoja.
Opinnäytetyössä esitettiin kehittämissuosituksia asiakkaiden toimijuuden vahvistamiseksi kuntouttavassa
työtoiminnassa. Suosituksina ovat järjestelmällinen tavoitteiden asettaminen työtoimintasuunnitelman
avulla, mikä vahvistaisi asiakkaiden motivaatiota ja sitoutumista kuntoutumistavoitteisiin. Valmentavan
työotteen vahvistaminen tarjoamalla ohjaajille koulutusta ja työnohjausta. Asiakasmäärien ja henkilöstöresurssien suhteen tulisi tehdä arviointia, jotta työnkuorma jakaantuisi työtoimintaryhmien välillä tasaisemmin.