Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kvalitativ studie om faktorer som påverkar Generation Z i val av ValioProfeel

Widing, Vanessa (2024)

 
Avaa tiedosto
Widing_Vanessa.pdf (1.510Mt)
Lataukset: 


Widing, Vanessa
2024
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121736793
Tiivistelmä
Proteinrika produkter blir alltmer eftertraktade tack vare den hälsosammare och aktivare livsstilen som många strävar efter. Valio Profeel har lyckats etablera sig som den ledande aktören i den konkurrensutsatta branschen i flera år och är en av de mest sålda proteinprodukterna. Gen Z växer upp som en allt viktigare målgrupp, men deras köpbeteende kring Valio Profeel har inte ännu studerats. I den växande industrin där flera produkter med liknande fördelar fortsätter att lanseras, och konkurrensen blir allt hårdare, är det bra för marknadsförarna att förstå hur Gen Z tänker. Denna kvalitativa studie syftar till att undersöka vilka faktorer som påverkar Generation Z i val av Valio Profeel, med särskilt fokus på förpackningsdesignen, smaken, priset, varumärket och proteininnehållet. Undersökning använder sig av semistrukturerade intervjuer för att få fram respondenternas erfarenheter, känslor och olika perspektiv kring produkten och dess alla egenskaper. Med hjälp av den semistrukturerade intervjun och följdfrågor, lyckas forskaren få fram underliggande tankar och genuina åsikter vilket ger djupare förståelse och relevanta svar. Den teoretiska referensramen baserar sig på tidigare forskningar kring Generation Z och deras köpbeteende kopplat till livsmedel, med fokus på pris, smak, varumärket, protein och förpackningen. Datainsamlingen genomförs med åtta respondenter, både kvinnor och män, som är bosatta i Helsingfors och regelbundet köper och konsumerar Valio Profeel. Resultaten av undersökningen visar att proteininnehållet är den starkaste faktorn för köpbeslutet, följt av smaken och kvaliteten, vilka bidrar till återköp. Även om varumärket Valio och förpackningsdesignen inte var avgörande faktorer, framstod de som viktiga stödjande element för respondenternas val. Priset ansågs vara högt, vilket gjorde att vissa respondenter ibland valde billigare alternativ. Dock upplevdes den goda smaken och höga kvaliteten göra produkten värt sitt pris.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste