Turner-tyttöjen ja -naisten erityispiirteiden huomioiminen musiikin yksilö- ja ryhmäopetuksessa
Inkinen, Sara Johanna (2024)
Inkinen, Sara Johanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121837154
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121837154
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin, onko Turnerin oireyhtymä vaikuttanut musiikin, laulun ja/tai instrumentin oppimiseen/harrastamiseen ja jos on niin millä tavalla/tavoilla. Selvitettiin myös sitä, miten Turner-tyttöjen ja -naisten erityispiirteet on otettu huomioon musiikin, laulun ja/tai instrumentin opetuksessa tai onko niitä osattu ottaa ollenkaan huomioon. Kyseessä oli monimenetelmällinen tutkimus ja se toteutettiin kyselytutkimuksena Google Formsilla tehdyn kyselyn avulla. Kysely lähetettiin Suomen Turner-yhdistyksen jäsenille sekä muutamalle Turner-naiselle, jotka eivät olleet opinnäytetyön tekemisen hetkellä yhdistyksen jäseniä. Kyselyyn vastattiin anonyymisti.
Tutkimuksen jälkeen oli selvää, että se miten Turner-tyttöjen ja -naisten erityispiirteet näkyvät musiikin, laulun ja/tai instrumentin opiskelussa on yksilöllistä. Suurin osa kyselyyn vastanneista henkilöistä ei ollut kertonut opettajalleen oireyhtymästä eikä ollut kokenut tähän edes tarvetta. Suurin osa heistä koki, että Turnerin oireyhtymä ei juurikaan ole vaikuttanut musiikin, laulun ja/tai instrumentin oppimiseen ja harrastamiseen. Tutkimuksessa selvisi myös, että musiikki on tärkeä osa monen Turner-tytön ja -naisen elämää ja osa heistä oli löytänyt sen kautta itseilmaisun keinon, itsetunnon vahvistajan ja virkistymisen kanavan. Osa oli kokenut myös yhteisöllisyyttä ja saanut esiintymismahdollisuuksia.
Jotta opettaja osaa auttaa Turner-tyttöjä ja -naisia parhaalla mahdollisella tavalla musiikin, laulun ja/tai instrumentin opiskelussa olisi hyvä, että hän tietää Turnerin oireyhtymästä. Vaikka opettaja ei tietäisikään oppilaan oireyhtymästä ja huomaa jonkinlaisia haasteita on osa hänen ammattitaitoaan löytää keinoja, joilla näitä haasteita voidaan helpottaa. Tähän voidaan käyttää avuksi erilaisia apuvälineitä ja käytännön järjestelyjä kuten paikan miettimistä kuorossa, orkesterissa tai muussa ryhmässä. Osa voisi hyötyä myös enemmän käytännönläheisestä lähestymistavasta musiikin, laulun ja instrumentin sekä musiikin hahmotusaineiden opiskeluun. Opettajilta vaaditaan aktiivisuutta, halua ja itseohjautuvuutta kouluttautumiseen sekä erilaisista ja erityisitä oppijoista ja oppilaista oppimiseen.
Tutkimuksen jälkeen oli selvää, että se miten Turner-tyttöjen ja -naisten erityispiirteet näkyvät musiikin, laulun ja/tai instrumentin opiskelussa on yksilöllistä. Suurin osa kyselyyn vastanneista henkilöistä ei ollut kertonut opettajalleen oireyhtymästä eikä ollut kokenut tähän edes tarvetta. Suurin osa heistä koki, että Turnerin oireyhtymä ei juurikaan ole vaikuttanut musiikin, laulun ja/tai instrumentin oppimiseen ja harrastamiseen. Tutkimuksessa selvisi myös, että musiikki on tärkeä osa monen Turner-tytön ja -naisen elämää ja osa heistä oli löytänyt sen kautta itseilmaisun keinon, itsetunnon vahvistajan ja virkistymisen kanavan. Osa oli kokenut myös yhteisöllisyyttä ja saanut esiintymismahdollisuuksia.
Jotta opettaja osaa auttaa Turner-tyttöjä ja -naisia parhaalla mahdollisella tavalla musiikin, laulun ja/tai instrumentin opiskelussa olisi hyvä, että hän tietää Turnerin oireyhtymästä. Vaikka opettaja ei tietäisikään oppilaan oireyhtymästä ja huomaa jonkinlaisia haasteita on osa hänen ammattitaitoaan löytää keinoja, joilla näitä haasteita voidaan helpottaa. Tähän voidaan käyttää avuksi erilaisia apuvälineitä ja käytännön järjestelyjä kuten paikan miettimistä kuorossa, orkesterissa tai muussa ryhmässä. Osa voisi hyötyä myös enemmän käytännönläheisestä lähestymistavasta musiikin, laulun ja instrumentin sekä musiikin hahmotusaineiden opiskeluun. Opettajilta vaaditaan aktiivisuutta, halua ja itseohjautuvuutta kouluttautumiseen sekä erilaisista ja erityisitä oppijoista ja oppilaista oppimiseen.