Koulu-PT-toiminnan koetut vaikutukset liikuntakäyttäytymiseen Etelä-Savossa
Syvälahti, Olivia; Turunen, Jenni (2024)
Syvälahti, Olivia
Turunen, Jenni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121937515
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121937515
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää koulu personal trainer (PT) -toiminnan koettuja vaikutuksia liikuntakäyttäytymiseen Etelä-Savossa. Opinnäytetyö tehtiin Etelä-Savon Liikunta ry:n organisoimasta koulu-PT-toiminnan pilottikokeilusta, joka toteutettiin lukuvuonna 2023–2024 Etelä-Savon neljässä eri koulussa.
Opinnäytetyön tutkimuskysymyksenä oli, millaisia koettuja vaikutuksia koulu-PT-toiminnalla on ollut kohderyhmän liikuntakäyttäytymiseen. Työssä selvitettiin toiminnan koettuja vaikutuksia liikuntakäyttäytymiseen sekä siihen vaikuttaviin tekijöihin. Lisäksi toiminnasta kerättiin palautetta ja kehitysehdotuksia. Opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimushaastattelumuotona käytettiin teemahaastattelua ja haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina. Opinnäytetyön aineistoa analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat kuusi koulu-PT-toimintaan osallistunutta henkilöä, jotka olivat alakouluikäisiä.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että koulu-PT-toimintaan osallistuneista osalla liikuntamäärä lisääntyi toiminnan myötä. Kukaan haastateltavista ei löytänyt toiminnasta uusia harrastuksia. Suurin osa haastateltavista koki koulu-PT-toiminnan innostaneen liikkumaan. Haastateltavat kokivat tykätyiksi ja innostaviksi tekijöiksi toiminnassa erilaiset liikuntamuodot sekä sosiaalisen ympäristön. Myös toive lajikokeiluista ja valinnanvapaudesta esitettiin.
Tuloksista päätellen kohderyhmä kokee koulu-PT-toiminnan pääosin positiivisena sekä liikkumiseen innostavana ja lisäksi osa kohderyhmästä kokee toiminnan lisänneen liikkumista. Tulokset antavat toimeksiantajalle tietoa pilottikokeilun koetuista vaikutuksista ja mahdollisesti auttavat toiminnan jatkamisen suunnittelussa. The objective of the thesis was to investigate the perceived effects of school personal trainer (PT) activity on physical activity behaviour in Southern Savonia. The thesis was connected to a pilot trial of school PT activity organised by Etelä-Savon Liikunta ry, which was carried out in the academic year 2023-2024 at four different schools in Southern Savonia.
The research question of the thesis was what kind of perceived effects school PT activity has had on the physical activity behaviour of the target group. The thesis investigated how the PT activity was perceived to effect physical activity behaviour. Similarly, the factors affecting on physical activity behaviour were studied. Furthermore, feedback and development suggestions were collected. A qualitative research method was used in the thesis. Inductive content analysis was conducted to the individual theme interviews, whose target group was six primary school children who had participated in the school PT activity.
The results of the thesis show that for some participants in the school PT
activity, the amount of physical activity increased. None of the interviewees found new hobbies. Most of the interviewees experienced that the school PT activity inspired them for physical activity. Different forms of exercise and the social environment were considered pleasant and inspiring. In addition, a variety of sports and possibility to choose were suggested.
According to the results, the target group finds school PT activity mainly positive and inspiring for exercising. In addition, some participants think that exercise has increased by the PT activity. The commissioner receives information from the results of the pilot trial which can possibly be utilized in the future.
Opinnäytetyön tutkimuskysymyksenä oli, millaisia koettuja vaikutuksia koulu-PT-toiminnalla on ollut kohderyhmän liikuntakäyttäytymiseen. Työssä selvitettiin toiminnan koettuja vaikutuksia liikuntakäyttäytymiseen sekä siihen vaikuttaviin tekijöihin. Lisäksi toiminnasta kerättiin palautetta ja kehitysehdotuksia. Opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimushaastattelumuotona käytettiin teemahaastattelua ja haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina. Opinnäytetyön aineistoa analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat kuusi koulu-PT-toimintaan osallistunutta henkilöä, jotka olivat alakouluikäisiä.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että koulu-PT-toimintaan osallistuneista osalla liikuntamäärä lisääntyi toiminnan myötä. Kukaan haastateltavista ei löytänyt toiminnasta uusia harrastuksia. Suurin osa haastateltavista koki koulu-PT-toiminnan innostaneen liikkumaan. Haastateltavat kokivat tykätyiksi ja innostaviksi tekijöiksi toiminnassa erilaiset liikuntamuodot sekä sosiaalisen ympäristön. Myös toive lajikokeiluista ja valinnanvapaudesta esitettiin.
Tuloksista päätellen kohderyhmä kokee koulu-PT-toiminnan pääosin positiivisena sekä liikkumiseen innostavana ja lisäksi osa kohderyhmästä kokee toiminnan lisänneen liikkumista. Tulokset antavat toimeksiantajalle tietoa pilottikokeilun koetuista vaikutuksista ja mahdollisesti auttavat toiminnan jatkamisen suunnittelussa.
The research question of the thesis was what kind of perceived effects school PT activity has had on the physical activity behaviour of the target group. The thesis investigated how the PT activity was perceived to effect physical activity behaviour. Similarly, the factors affecting on physical activity behaviour were studied. Furthermore, feedback and development suggestions were collected. A qualitative research method was used in the thesis. Inductive content analysis was conducted to the individual theme interviews, whose target group was six primary school children who had participated in the school PT activity.
The results of the thesis show that for some participants in the school PT
activity, the amount of physical activity increased. None of the interviewees found new hobbies. Most of the interviewees experienced that the school PT activity inspired them for physical activity. Different forms of exercise and the social environment were considered pleasant and inspiring. In addition, a variety of sports and possibility to choose were suggested.
According to the results, the target group finds school PT activity mainly positive and inspiring for exercising. In addition, some participants think that exercise has increased by the PT activity. The commissioner receives information from the results of the pilot trial which can possibly be utilized in the future.