”Tää on salaa tunnetaitojen kurssi” : sosiaalipedagoginen larppauksen malli
Rinne, Jaakko (2024)
Rinne, Jaakko
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121937538
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121937538
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Savonlinnan Taidelukiolla vuosittain järjestettävää larppikurssia ja luoda opas sen järjestämiseen. Larppikurssi on vuosittain järjestettävä, noin 20 opiskelijan kurssi, joka vastaa laa-juudeltaan yhtä lukiokurssia tai kahta lukion opintopistettä. Kurssilla tutustutaan larppaamiseen, eli liveroolipelaamiseen ja kehitetään harrastukselle keskeisiä taitoja, kuten heittäytymistä, tunnetaitoja ja yhteisen narratiivin rakentamista.
Kehittämisen taustalla on vuonna 2021 valmistunut opinnäytetyö Larp yhteisöllisyyden rakentamisen työkaluna lukion työpajakurssilla, joka tutki larppikurssia ja erityisesti sen vaikutuksia yhteisöllisyyteen sosiaalipedagogisessa viitekehyksessä. Opinnäytetyössä osoitettiin larppikurssin vaikuttavuus opiskelijoiden kasvuun ja yhteisöllisyyteen sekä kuvailtiin kehittämistarve, johon tämä opinnäytetyö perustuu. Kyseisen opinnäytetyön keskeisimpiä huomioita kehittämisen kannalta oli kurssin soveltuvuuden selvittäminen muualla kuin alkuperäisessä ympäristössään Savonlinnan Taidelukiolla.
Kehittäminen tehtiin kokeilevan kehittämisen metodilla, jossa kehittäminen on iteratiivista ja tapahtuu käytännön kokeiluilla kehittämiskohteen todellisessa käyttöympäristössä. Kehittämisprojektin aikana toteutettiin kolme larppikurssia vuosien 2021–2024 aikana ottaen aina oppia edellisestä vuodesta. Lisäksi toinen ohjaaja järjesti larppikurssin konseptin mukaisen Jyväskylän larppipajan vuonna 2024 ja sen oppeja niin ikään hyödynnettiin kehittämistyön lopputuotoksissa.
Kehittämistyön tuloksena oli larppikurssiopas, jossa käydään läpi kurssin rakenne, pedagoginen ote ja larp-pedagogisia harjoituksia. Lisäksi kehittämistyön aikana tehtiin tärkeitä oivalluksia larppaamisesta kasvatuksellisena työkaluna ja larppikurssin pedagogiikan teoreettisista perusteluista.
Kehittämisen taustalla on vuonna 2021 valmistunut opinnäytetyö Larp yhteisöllisyyden rakentamisen työkaluna lukion työpajakurssilla, joka tutki larppikurssia ja erityisesti sen vaikutuksia yhteisöllisyyteen sosiaalipedagogisessa viitekehyksessä. Opinnäytetyössä osoitettiin larppikurssin vaikuttavuus opiskelijoiden kasvuun ja yhteisöllisyyteen sekä kuvailtiin kehittämistarve, johon tämä opinnäytetyö perustuu. Kyseisen opinnäytetyön keskeisimpiä huomioita kehittämisen kannalta oli kurssin soveltuvuuden selvittäminen muualla kuin alkuperäisessä ympäristössään Savonlinnan Taidelukiolla.
Kehittäminen tehtiin kokeilevan kehittämisen metodilla, jossa kehittäminen on iteratiivista ja tapahtuu käytännön kokeiluilla kehittämiskohteen todellisessa käyttöympäristössä. Kehittämisprojektin aikana toteutettiin kolme larppikurssia vuosien 2021–2024 aikana ottaen aina oppia edellisestä vuodesta. Lisäksi toinen ohjaaja järjesti larppikurssin konseptin mukaisen Jyväskylän larppipajan vuonna 2024 ja sen oppeja niin ikään hyödynnettiin kehittämistyön lopputuotoksissa.
Kehittämistyön tuloksena oli larppikurssiopas, jossa käydään läpi kurssin rakenne, pedagoginen ote ja larp-pedagogisia harjoituksia. Lisäksi kehittämistyön aikana tehtiin tärkeitä oivalluksia larppaamisesta kasvatuksellisena työkaluna ja larppikurssin pedagogiikan teoreettisista perusteluista.