Matkakohteiden vetovoimatekijät vaikuttajien Instagram-julkaisuissa
Lehtomäki, Nina (2024)
Lehtomäki, Nina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121937523
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121937523
Tiivistelmä
Matkailuun liittyvän viestinnän määrä on kasvanut räjähdysmäisesti sosiaalisen median myötä, mikä tuo toimialalle sekä uusia mahdollisuuksia että haasteita. Erityisesti Instagram on noussut yhdeksi merkittävimmistä matkailuviestinnän ja -markkinoinnin medioista. Destinaatioiden ja matkailualan yritysten on tärkeä pysyä mukana matkailuviestinnän kehityksessä, jotta ne pystyvät kehittämään omaa kilpailukykyään.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin matkailuvaikuttajien Instagram-julkaisuja. Tutkimuksen avulla kiteytettiin ne vetovoimatekijät, joita matkailuvaikuttajat ovat nostaneet esiin Instagram-julkaisuissaan. Tavoitteena oli ymmärtää, millaiset vetovoimatekijät herättävät matkailijoiden motivaation ja ohjaavat heidän valintojaan.
Tutkimus pohjautui motivaatio- ja vetovoimatekijöiden teorioihin ja malleihin. Matkailuvaikuttajien Instagram-julkaisuja analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Analyysin kautta oli todettavissa, että erityisesti aktiviteetit, sosiaaliset kohtaamiset, oppiminen, kulttuuri, nähtävyydet, luonto, rentoutuminen ja ruoka olivat vaikuttajien Instagram-julkaisujen perusteella suosituimpia matkakohteen vetovoimatekijöitä.
Tuotoksena syntyi vetovoimatekijöiden sisältöraami, joka tarjoaa matkailualueille, yrityksille ja markkinoijille arvokasta tietoa kohdennetun ja tehokkaan matkailumarkkinoinnin suunnitteluun. Tutkimuksen tulokset voivat auttaa matkailualan toimijoita ymmärtämään ja jäsentämään paremmin, mitkä sisällölliset tekijät herättävät matkailijoiden kiinnostuksen ja toimivat kohteen vetovoimatekijöinä.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin matkailuvaikuttajien Instagram-julkaisuja. Tutkimuksen avulla kiteytettiin ne vetovoimatekijät, joita matkailuvaikuttajat ovat nostaneet esiin Instagram-julkaisuissaan. Tavoitteena oli ymmärtää, millaiset vetovoimatekijät herättävät matkailijoiden motivaation ja ohjaavat heidän valintojaan.
Tutkimus pohjautui motivaatio- ja vetovoimatekijöiden teorioihin ja malleihin. Matkailuvaikuttajien Instagram-julkaisuja analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Analyysin kautta oli todettavissa, että erityisesti aktiviteetit, sosiaaliset kohtaamiset, oppiminen, kulttuuri, nähtävyydet, luonto, rentoutuminen ja ruoka olivat vaikuttajien Instagram-julkaisujen perusteella suosituimpia matkakohteen vetovoimatekijöitä.
Tuotoksena syntyi vetovoimatekijöiden sisältöraami, joka tarjoaa matkailualueille, yrityksille ja markkinoijille arvokasta tietoa kohdennetun ja tehokkaan matkailumarkkinoinnin suunnitteluun. Tutkimuksen tulokset voivat auttaa matkailualan toimijoita ymmärtämään ja jäsentämään paremmin, mitkä sisällölliset tekijät herättävät matkailijoiden kiinnostuksen ja toimivat kohteen vetovoimatekijöinä.