Planetaarinen terveys ja tartuntatautien hallinta : osaamisen johtaminen sosiaali- ja terveysalalla
Sainkangas, Sanna (2024)
Sainkangas, Sanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121937556
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121937556
Tiivistelmä
Planetaariseen terveyteen liittyvän osaamisen johtaminen on ajankohtainen kehittämiskohde sosiaali- ja terveysalan organisaatioissa. Alan toimintakenttää haastavat ilmiöt kuten ilmastonmuutos ja mikrobilääkeresistenssi edellyttävät, että osaamista sekä osaamisen johtamista kehitetään planetaariseen terveyteen liittyen. Tämän opinnäytetyön aiheena ovat planetaarinen terveys ja tartuntatautien hallinta. Opinnäytetyössä tarkastellaan planetaarisen terveyden ja tartuntatautien välisiä yhteyksiä sekä keinoja ehkäistä tartuntatautien leviämistä. Lisäksi tarkastellaan osaamisen johtamisen näkökulmia. Opinnäytetyön tarkoituksena oli koota tietoa tartuntatautien hallinnasta planetaarisen terveyden näkökulmasta. Tavoitteena on kehittää osaamisen johtamista sosiaali- ja terveysalan organisaatioissa.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi EQF7- tasoinen opetusmoduuli. Opetusmoduulia voidaan hyödyntää planetaarisen terveyteen ja siihen liittyvien tartuntatautien ehkäisyyn kytkeytyvän osaamisen ja tämän osaamisen johtamisen kehittämisessä. Opinnäytetyö toteutettiin hyödyntämällä systemoidun kirjallisuuskatsauksen ja learning cafen menetelmiä.
Planetaarisen terveyden ja tartuntatautien opetussisällöt yhdistetään opetuksessa usein kestävän kehityksen alle. Koulutusta on kehitettävä ja kouluttajien osaamista lisättävä, planetaarisesta terveydestä. Tiedon jalkauttamisessa käytäntöön on kehitettävää.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi EQF7- tasoinen opetusmoduuli. Opetusmoduulia voidaan hyödyntää planetaarisen terveyteen ja siihen liittyvien tartuntatautien ehkäisyyn kytkeytyvän osaamisen ja tämän osaamisen johtamisen kehittämisessä. Opinnäytetyö toteutettiin hyödyntämällä systemoidun kirjallisuuskatsauksen ja learning cafen menetelmiä.
Planetaarisen terveyden ja tartuntatautien opetussisällöt yhdistetään opetuksessa usein kestävän kehityksen alle. Koulutusta on kehitettävä ja kouluttajien osaamista lisättävä, planetaarisesta terveydestä. Tiedon jalkauttamisessa käytäntöön on kehitettävää.