2–4 vuotiaiden motoristen perustaitojen ja kehonhallinnan tukeminen arjessa: opas vanhemmille
Kalliokoski, Anne (2024)
Kalliokoski, Anne
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121937541
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121937541
Tiivistelmä
Motorinen kehitys on koko eliniän jatkuva prosessi. Keskushermoston, luuston ja lihaksiston kehittyminen ovat motorisen kehityksen taustalla. Perimä ja ympäristö vaikuttavat yhdessä motoristen taitojen kehittymiseen. Motorisia perustaitoja on tasapainotaidot, liikkumistaidot ja välineenkäsittelytaidot. 2- 4vuotiaana lapset ovat perustaitojen omaksumisen vaiheessa, eli harjoittelevat liikkumistaitoja, tasapainotaitoja sekä välineenkäsittelytaitoja. Näissä ikävaiheissa opitut taidot mahdollistavat myöhemmässä vaiheessa lajitaitojen oppimista.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka tuotoksena oli opas vanhemmille.
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena ja tavoitteena oli perehtyä lapsen normaaliin motoriseen kehitykseen, etsiä kirjallisuustietoa lapsen motorisen kehityksen ja kehonhallinnan tukemisesta sekä luoda opas, jossa olisi konkreettisia ohjeita vanhemmille arkeen lapsen motorisen kehityksen ja kehonhallinnan tukemiseen.
Opinnäytetyön tuotoksena muodostui opas motoristen perustaitojen ja kehonhallinnan tukemisesta arjessa. Opas on tarkoitus antaa neuvolan käyttöön, jotta he voivat jakaa sitä vanhemmille, joiden lapsilla on haasteita tai puutteita motoristen taitojen kehityksessä. Opas on luotu kirjallisten lähteiden pohjalta. Motor development is a continuous process throughout life. The development of the central nervous system, bones, and muscles forms the basis of motor development. Genetics and the environment together influence the development of motor skills. Basic motor skills include balance skills, movement skills, and manipulation skills. Between the ages of 2 and 4, children are in the phase of acquiring basic skills, meaning they practice movement skills, balance skills, and manipulation skills. The skills learned during these stages lay the foundation for learning sport-specific skills later on.
This thesis was conducted as a functional thesis, with the outcome being a guide for parents. The purpose and goal of the functional thesis were to explore typical motor development in children, search for literature on supporting children's motor development and body control, and create a guide that provides concrete instructions for parents on how to support their child's motor development and body control in everyday life.
The result of the thesis was a guide for supporting basic motor skills and body control in everyday life. The guide is intended to be provided to the maternity and child health clinic so that it can be shared with parents whose children are facing challenges or delays in the development of motor skills. The guide was created based on written sources.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka tuotoksena oli opas vanhemmille.
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena ja tavoitteena oli perehtyä lapsen normaaliin motoriseen kehitykseen, etsiä kirjallisuustietoa lapsen motorisen kehityksen ja kehonhallinnan tukemisesta sekä luoda opas, jossa olisi konkreettisia ohjeita vanhemmille arkeen lapsen motorisen kehityksen ja kehonhallinnan tukemiseen.
Opinnäytetyön tuotoksena muodostui opas motoristen perustaitojen ja kehonhallinnan tukemisesta arjessa. Opas on tarkoitus antaa neuvolan käyttöön, jotta he voivat jakaa sitä vanhemmille, joiden lapsilla on haasteita tai puutteita motoristen taitojen kehityksessä. Opas on luotu kirjallisten lähteiden pohjalta.
This thesis was conducted as a functional thesis, with the outcome being a guide for parents. The purpose and goal of the functional thesis were to explore typical motor development in children, search for literature on supporting children's motor development and body control, and create a guide that provides concrete instructions for parents on how to support their child's motor development and body control in everyday life.
The result of the thesis was a guide for supporting basic motor skills and body control in everyday life. The guide is intended to be provided to the maternity and child health clinic so that it can be shared with parents whose children are facing challenges or delays in the development of motor skills. The guide was created based on written sources.