Sähköverkon tonttikaappien ja asiakasviestinnän kehittäminen.
Abahassine, Jasin (2024)
Abahassine, Jasin
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121937590
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121937590
Tiivistelmä
Energiajärjestelmän murroksen vuoksi Suomessa ja Euroopassa on keskitytty energiankäytön tehostamiseen ja käyttöpaikkakohtaisten sähkömittarien ominaisuuksien kehittämiseen. Kehitystyössä tarkasteltiin sähkömittareiden sijoittamista ja asiakasviestinnän parantamista. Tavoitteena oli suunnitella ja kehittää sähköverkkoyhtiölle tonttikaappiratkaisu, joka mahdollistaisi uuden sukupolven etäluettavien sähkömittareiden tehokkaan käyttöönoton. Tavoitteisiin kuului myös asiakaskokemuksen parantaminen selkeämmän viestinnän avulla.
Toteutuksessa analysoitiin nykyisten mittausjakokaappien toimintaa, kartoitettiin niiden korvaamiseen liittyviä vaihtoehtoja ja laadittiin asiakasviestinnän kehittämiseksi uusi asiakaskirje. Tonttikaapin teknisten vaatimusten määrittelyssä otettiin huomioon tekniset, lainsäädölliset ja asiakaslähtöiset tarpeet. Ratkaisujen kehittämiseen käytettiin tutkimuksellista kehittämistyötä, jonka tavoitteena oli luoda konkreettisia ja hyödyllisiä ratkaisuja sähköverkkoyhtiölle.
Tuloksena suunniteltiin uusi tonttikaappi kehiteltyjen teknisten määrittelyiden pohjalta, joka vastasi sähköverkkoyhtiön tarpeita sekä huomioi asiakkaan. Asiakasviestintää kehitettiin selkeyttämällä tiedottamista, jolloin uuden asiakaskirjeen oli tarkoitus parantaa asiakkaiden ymmärrystä mittarivaihdon merkityksestä ja vähentää viestintään liittyviä epäselvyyksiä.
Lopputuloksena Alva Sähköverkko Oy sai hyvän pohjan pilotoinnin toteuttamiselle. Pilotoinnin aikana kerättyjä tietoja ja kokemuksia voidaan hyödyntää kirjeen ja tonttikaapin jatkokehittämisessä.
Toteutuksessa analysoitiin nykyisten mittausjakokaappien toimintaa, kartoitettiin niiden korvaamiseen liittyviä vaihtoehtoja ja laadittiin asiakasviestinnän kehittämiseksi uusi asiakaskirje. Tonttikaapin teknisten vaatimusten määrittelyssä otettiin huomioon tekniset, lainsäädölliset ja asiakaslähtöiset tarpeet. Ratkaisujen kehittämiseen käytettiin tutkimuksellista kehittämistyötä, jonka tavoitteena oli luoda konkreettisia ja hyödyllisiä ratkaisuja sähköverkkoyhtiölle.
Tuloksena suunniteltiin uusi tonttikaappi kehiteltyjen teknisten määrittelyiden pohjalta, joka vastasi sähköverkkoyhtiön tarpeita sekä huomioi asiakkaan. Asiakasviestintää kehitettiin selkeyttämällä tiedottamista, jolloin uuden asiakaskirjeen oli tarkoitus parantaa asiakkaiden ymmärrystä mittarivaihdon merkityksestä ja vähentää viestintään liittyviä epäselvyyksiä.
Lopputuloksena Alva Sähköverkko Oy sai hyvän pohjan pilotoinnin toteuttamiselle. Pilotoinnin aikana kerättyjä tietoja ja kokemuksia voidaan hyödyntää kirjeen ja tonttikaapin jatkokehittämisessä.