Lasten ja nuorten etäharrastaminen : etäharrastustoimintaan osallistuminen, toiminnan kehittäminen & kokemukset
Paananen, Joonas (2024)
Paananen, Joonas
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121937578
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121937578
Tiivistelmä
Työn toimeksiantajana toimi Nuorten Kotkien Keskusliitto. Tarkoituksena oli tuottaa tutkimustietoa lasten ja
nuorten etäharrastustoimintaan osallistumisesta ja toiminnan kokemuksista. Tehtävänä oli saada selville,
kuinka moni lapsi ja nuori osallistui etäharrastustoimintaan, millaiseen toimintaan he osallistuivat ja minkälainen kokemus toimintaan osallistuminen heille oli. Lisäksi tehtävänä oli selvittää, kiinnostaako lapsia tai
nuoria osallistua etäharrastustoimintaan. Tutkimustiedon keräämisen tavoitteena oli saada tietoa siitä, millainen etäharrastustoiminnan muoto olisi järkevää ja kannattavaa toteuttaa lapsille ja nuorille.
Tutkimus toteutettiin sähköisenä verkkokyselynä, jonka kohderyhmänä olivat Jyväskyläläiset 4.–9.-luokkalaiset lapset ja nuoret ja viimeisen neljän (4) vuoden aikana peruskoulunsa suorittaneet nuoret. Kysely jaettiin sähköpostin välityksellä kahdellekymmenelle kuudelle (26) Jyväskylän koulun rehtorille ja heidän lisäkseen Jyväskylän kaupungin diginuorisotyöntekijälle. Kysely jaettiin kouluihin ja diginuorisotyöhön
mahdollisimman kattavan otannan saavuttamiseksi. Tutkimuskyselyssä yhdisteltiin määrällisen ja laadullisen
tutkimuksen menetelmiä laajemman kokonaiskuvan muodostamiseksi. Kyselyyn vastaajat olivat alaikäisiä,
joten tutkimusta varten anottiin asianmukaiset tutkimusluvat Jyväskylän kaupungilta ja tutkimuksen kysymykset muotoiltiin siten, että vastaaja pysyi täysin anonyyminä.
Tutkimuksen tulokset eivät ole yleistettävissä, sillä tutkimuksen otanta jäi suppeaksi ja otantaa kertyi paikallisesti vain Jyväskylän alueella asuvilta lapsilta ja nuorilta, joten tuloksia ei voida hyödyntää laajemman
ilmiön tai tilanteen kuvaamiseen.
Tulokset osoittivat, että suurin osa kyselyyn vastanneista lapsista ja nuorista ei osallistunut koulujen etäopetusta lukuun ottamatta mihinkään vapaa-ajan ohjattuun etätoimintaan tai etäharrastustoimintaan. Niiden lasten ja nuorten vastauksista päätellen, jotka osallistuivat etäharrastustoimintaan, voitiin todeta, että eri teemaisia etäharrastusmahdollisuuksia kuitenkin oli, mutta tuloksista ei käynyt ilmi, mitkä teemat ja niiden
toteutukset olivat toimivia ja mitä eivät.
nuorten etäharrastustoimintaan osallistumisesta ja toiminnan kokemuksista. Tehtävänä oli saada selville,
kuinka moni lapsi ja nuori osallistui etäharrastustoimintaan, millaiseen toimintaan he osallistuivat ja minkälainen kokemus toimintaan osallistuminen heille oli. Lisäksi tehtävänä oli selvittää, kiinnostaako lapsia tai
nuoria osallistua etäharrastustoimintaan. Tutkimustiedon keräämisen tavoitteena oli saada tietoa siitä, millainen etäharrastustoiminnan muoto olisi järkevää ja kannattavaa toteuttaa lapsille ja nuorille.
Tutkimus toteutettiin sähköisenä verkkokyselynä, jonka kohderyhmänä olivat Jyväskyläläiset 4.–9.-luokkalaiset lapset ja nuoret ja viimeisen neljän (4) vuoden aikana peruskoulunsa suorittaneet nuoret. Kysely jaettiin sähköpostin välityksellä kahdellekymmenelle kuudelle (26) Jyväskylän koulun rehtorille ja heidän lisäkseen Jyväskylän kaupungin diginuorisotyöntekijälle. Kysely jaettiin kouluihin ja diginuorisotyöhön
mahdollisimman kattavan otannan saavuttamiseksi. Tutkimuskyselyssä yhdisteltiin määrällisen ja laadullisen
tutkimuksen menetelmiä laajemman kokonaiskuvan muodostamiseksi. Kyselyyn vastaajat olivat alaikäisiä,
joten tutkimusta varten anottiin asianmukaiset tutkimusluvat Jyväskylän kaupungilta ja tutkimuksen kysymykset muotoiltiin siten, että vastaaja pysyi täysin anonyyminä.
Tutkimuksen tulokset eivät ole yleistettävissä, sillä tutkimuksen otanta jäi suppeaksi ja otantaa kertyi paikallisesti vain Jyväskylän alueella asuvilta lapsilta ja nuorilta, joten tuloksia ei voida hyödyntää laajemman
ilmiön tai tilanteen kuvaamiseen.
Tulokset osoittivat, että suurin osa kyselyyn vastanneista lapsista ja nuorista ei osallistunut koulujen etäopetusta lukuun ottamatta mihinkään vapaa-ajan ohjattuun etätoimintaan tai etäharrastustoimintaan. Niiden lasten ja nuorten vastauksista päätellen, jotka osallistuivat etäharrastustoimintaan, voitiin todeta, että eri teemaisia etäharrastusmahdollisuuksia kuitenkin oli, mutta tuloksista ei käynyt ilmi, mitkä teemat ja niiden
toteutukset olivat toimivia ja mitä eivät.