Millainen padel-sisältö kiinnostaa padel-pelaajaa sosiaalisessa mediassa ja miten se hyödynnetään myynnissä : Case PadelKunkku
Manninen, Oona; Ruuskanen, Henri (2024)
Manninen, Oona
Ruuskanen, Henri
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121937686
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121937686
Tiivistelmä
Opinnäytetyön taustalla oli tieteellinen tarve, sillä padel-harrastajien sosiaalisen median käyttäytymisestä ja siihen liittyvistä vaikutuksista ei ollut olemassa aikaisempia tutkimuksia. Toimeksiantajayritys oli kiinnostunut siitä, minkälaista sisältöä heidän tulisi tuottaa sosiaalisessa mediassa houkutellakseen 25–50- vuotiaita 1–3 kertaa viikossa pelaavia padel-pelaajia. Näiden lähtökohtien perusteella muotoiltiin tutkimusongelma, jonka pohjalta määriteltiin tutkimuskysymykset. Tutkimuksessa selvitettiin, minkälaista sisältöä padel-hallien kannattaisi tuottaa sosiaalisessa mediassa, jotta ne pystyisivät houkuttelemaan 25– 50-vuotiaita, 1–3 kertaa viikossa padel-pelaajia. Lisäksi tarkasteltiin, miten sosiaalisen median sisällöt vaikuttavat tämän kohderyhmän sitoutumiseen ja ostopäätöksiin. Opinnäytetyössä keskityttiin sisältömarkkinointiin, kuluttajakäyttäytymiseen ja ostopäätökseen. Opinnäytetyössä nämä aiheet käsitellään tietoperustassa.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmäksi valittiin määrällinen eli kvantitatiivinen tutkimus. Tutkimus tehtiin Webropol-kyselyllä. Kyselyyn saatiin 284 vastausta, joista 186 tuli tutkimuksen kohderyhmältä. Kyselyä jaettiin useassa eri padel-ryhmässä ympäri Suomen. Tuloksista selviää kuinka usein kohderyhmä kuluttaa padel-sisältöä, missä kanavissa ja missä muodoissa. Lisäksi tuloksista selviää, millainen sisältö on kohderyhmälle mielekkäintä ja millaista sisältöä he haluavat katsoa. Kohderyhmän tavoittamiseksi PadelKunkun tulisi luoda viihdyttävää ja opettavaista sisältöä lyhyt videoiden muodossa. Markkinointi tulisi kohdentaa Instagramin puolelle ja uusia julkaisuja tulisi julkaista 2–3 kertaa viikossa.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmäksi valittiin määrällinen eli kvantitatiivinen tutkimus. Tutkimus tehtiin Webropol-kyselyllä. Kyselyyn saatiin 284 vastausta, joista 186 tuli tutkimuksen kohderyhmältä. Kyselyä jaettiin useassa eri padel-ryhmässä ympäri Suomen. Tuloksista selviää kuinka usein kohderyhmä kuluttaa padel-sisältöä, missä kanavissa ja missä muodoissa. Lisäksi tuloksista selviää, millainen sisältö on kohderyhmälle mielekkäintä ja millaista sisältöä he haluavat katsoa. Kohderyhmän tavoittamiseksi PadelKunkun tulisi luoda viihdyttävää ja opettavaista sisältöä lyhyt videoiden muodossa. Markkinointi tulisi kohdentaa Instagramin puolelle ja uusia julkaisuja tulisi julkaista 2–3 kertaa viikossa.