Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Att inom småbarnspedagogiken stöda välbefinnandet för barn med neuropsykiatriska funktionsvariationer

Willner, Erica (2024)

 
Avaa tiedosto
Willner_Erica.pdf (499.6Kt)
Lataukset: 


Willner, Erica
2024
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121937605
Tiivistelmä
Detta lärdomsprov har som uppgift att besvara frågan: Hur kan man inom småbarnspedagogiken stöda välbefinnandet för barn med neuropsykiatriska utmaningar? Lärdomsprovet fokuserar på olika aspekter av barns välbefinnande ur ett socialpedagogiskt och salutogent perspektiv. För att besvara på frågan har en litteraturöversikt gjorts. Denna kunskap har sökts via olika databaser och har sedan bearbetats till text, genom innehållsanalys. Till denna innehållsanalys hörde att tematisera, kategorisera, fylla kategorierna med innehåll och jämföra artiklars likheter och olikheter med varandra. Totalt analyserades sju artiklar. Analysen resulterade i tre olika teman: Stöd för barn med neuropsykiatrisk funktionsvariation, Förståelse och Samarbete. Dessa teman öppnade upp för sex olika kategorier: Känsloreglering och exekutiva funktioner, Socialt stöd, Inklusion och delaktighet, Se barnet som en enskild individ med individuella behov, Utbildning för pedagogerna, Samarbete med vårdnadshavare och kolleger. Resultatet av innehållsanalysen resulterade i olika metoder för att stöda välbefinnandet för barn med neuropsykiatrisk funktionsvariation. Dessa var bl.a. att använda sig av bildstöd, se barnet som en individ och utgå från barnens styrkor och intressen. Ett gott samarbete mellan hemmet och daghemmet, men även mellan kolleger visade sig vara viktigt för barnets välbefinnande. Många artiklar tog upp vikten av smågruppsverksamhet och att ge barnet återkommande, direkt och specifik feedback.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste