E-postmarknadsföring som engagerar - Effekten av personifierade ämnesrader : Fallstudie MerittaBra
Hampf, Matilda (2024)
Hampf, Matilda
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121937705
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121937705
Tiivistelmä
Denna studie undersöker effekten av personifierad e-postmarknadsföring, specifikt användningen av en personifierad ämnesrad. Studien genomfördes för ett finländsk e-handelsföretag specialiserat på damkläder för kvinnor mellan åldrarna 45–65. Syftet var att ta reda på om och hur en personifierad ämnesrad kan bidra till att öka engagemanget hos MerittaBras prenumeranter, genom analys av flera mätvärden. Studien bygger på en kvantitativ metod i form av ett A/B-test där två versioner av ett nyhetsbrev skickades till totalt 10 785 mottagare. Testgruppen (A) fick en personifierad ämnesrad med mottagarens förnamn, medan kontrollgruppen (B) fick en standardämnesrad. Insamlade data analyserades med hjälp av spårnings- och analysverktyg. Mätvärden som analyserades var främst de primära mätvärdena öppningsfrekvens och CTR, men även sekundära mätvärden. Resultatet visade att testgruppen (A) med en personifierad ämnesrad presterade bättre för samtliga mätvärden jämfört med kontrollgruppen (B). De primära mätvärdena resulterade i en öppningsfrekvens på 30,5 % för testgruppen (A), vilket var statistiskt signifikant högre än kontrollgruppens (B) öppningsfrekvens på 27,9%. CTR var något högre för testgruppen (A) på 3,8 % jämfört med 3,0 % för kontrollgruppen (B), men skillnaden var inte statistisk signifikant. Slutsatsen är att personifierade ämnesrader kan förbättra engagemanget baserat på analys av flera mätvärden. Däremot spelar andra faktorer, såsom innehållets design och call-to-actions, sannolikt en viktigare roll för att öka engagemanget för andra mätvärden ytterligare. Studien rekommenderar fortsatt användning av personifierade ämnesrader samt regelbundna A/B-tester för att anpassa och effektivisera andra aspekter av MerittaBras nyhetsbrev.