Generatiivinen tekoäly ja hakukoneoptimointi – Opas markkinoijalle syötekehotteen tekemiseen
Teeriaho, Jessica (2024)
Teeriaho, Jessica
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121937732
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121937732
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda digitaalinen opas, joka auttaisi markkinoinnin ammattilaisia hyödyntämään generatiivista tekoälyä hakukoneoptimoidun (SEO) sisällön tuotannossa. Oppaassa keskityttiin erityisesti syötekehotteiden (promptien) rakentamiseen ja niiden rooliin tehokkaassa tekstintuotannossa. Työn keskiössä oli tekoälypohjaisten työkalujen käyttö verkkosivujen tekstien tuottamisessa ja niiden hakukoneystävällisyyden parantamisessa. Opinnäytetyö tehtiin syksyllä 2024.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin sisällöllistä hakukoneoptimointia sekä keinoja luoda laadukasta, houkuttelevaa ja asiakkaita sitouttavaa sisältöä tekoälytyökaluja hyödyntäen. Tutkimus toteutettiin laadullisena, ja aineistoa kerättiin asiantuntijahaastatteluilla, joissa käytettiin puolistrukturoitua haastattelumenetelmää. Haastattelujen avulla syvennyttiin SEO:n ja tekoälyn yhdistämiseen sekä tekoälyn mahdollisuuksiin markkinoinnin sisällöntuotannossa. Laadullinen tutkimus toteutettiin teemahaastatteluna. Se tarjosi arvokasta tietoa muun muassa SEO-prosesseista, tekoälyn eduista sisällöntuotannossa sekä haasteista, kuten tekoälyn geneerisyydestä ja tietoturvakysymyksistä. Tuloksia hyödynnettiin oppaan sisältöön esimerkkien, käytännön vinkkien ja syötekehotteiden suunnittelun ohjeiden muodossa.
Työn tuloksena syntyi syötekehotteeseen panostava opas, jota markkinoijat voivat hyödyntää työssään. Opas tarjosi käytännönläheisiä ohjeita ja esimerkkejä syötekehotteiden rakentamisesta. Oppaan toteuttaminen alkoi tietoperustan rakentamisella, joka loi pohjan sisällön suunnittelulle. Tietoperustaa täydennettiin laadullisilla haastatteluilla, joissa asiantuntijat jakoivat käytännönläheisiä näkemyksiään tekoälyn käytöstä.
Oppaan sisältö rakentui selkeästi jäsennellyistä osioista. Ensimmäisessä osassa käsiteltiin hakukoneoptimoinnin perusteet, kuten avainsana-analyysi, tekninen optimointi ja verkkosivuston käyttäjäystävällisyys. Toiseksi esiteltiin generatiivisen tekoälyn perusperiaatteet, kuten luonnollisen kielen prosessointi ja neuroverkkojen toiminta. Oppaassa pääaiheena oli rakentaa syötekehotteita hakukoneystävällisesti. Oppaassa tarjottiin ohjeita laadukkaan ja hakukoneoptimoidun sisällön luomiseen. Tässä kohtaa käsiteltiin syötekäskyjen rakentamista ja optimointia, jotta tekoälyn tuottama sisältö vastaa haluttuja tavoitteita. Oppaassa esitettiin myös tekoälyn käytön haasteita, kuten geneerisen sisällön ja asiantuntijuuden puutteen ongelmia, sekä keinoja niiden ratkaisemiseksi. Viimeisenä tarjottiin käytännön vinkkejä ja parhaita käytäntöjä tekoälyn hyödyntämiseen, painottaen syötekäskyjen merkitystä ja tekoälyn tuottaman sisällön arviointia.
Opas laadittiin yhdistämällä teoreettinen ja käytännöllinen näkökulma sekä varmistamalla sen toimivuus kohderyhmän palautteen perusteella. Oppaan testilukijat vahvistivat, että selkeä rakenne ja visuaalinen ilme tukevat oppimista ja tekevät sisällöstä kiinnostavaa. Kokonaisuudessaan oppaasta tuli käyttäjäystävällinen työkalu, joka auttaa hyödyntämään tekoälyä tehokkaasti ja hallitusti SEO-tekstien tuotannossa.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin sisällöllistä hakukoneoptimointia sekä keinoja luoda laadukasta, houkuttelevaa ja asiakkaita sitouttavaa sisältöä tekoälytyökaluja hyödyntäen. Tutkimus toteutettiin laadullisena, ja aineistoa kerättiin asiantuntijahaastatteluilla, joissa käytettiin puolistrukturoitua haastattelumenetelmää. Haastattelujen avulla syvennyttiin SEO:n ja tekoälyn yhdistämiseen sekä tekoälyn mahdollisuuksiin markkinoinnin sisällöntuotannossa. Laadullinen tutkimus toteutettiin teemahaastatteluna. Se tarjosi arvokasta tietoa muun muassa SEO-prosesseista, tekoälyn eduista sisällöntuotannossa sekä haasteista, kuten tekoälyn geneerisyydestä ja tietoturvakysymyksistä. Tuloksia hyödynnettiin oppaan sisältöön esimerkkien, käytännön vinkkien ja syötekehotteiden suunnittelun ohjeiden muodossa.
Työn tuloksena syntyi syötekehotteeseen panostava opas, jota markkinoijat voivat hyödyntää työssään. Opas tarjosi käytännönläheisiä ohjeita ja esimerkkejä syötekehotteiden rakentamisesta. Oppaan toteuttaminen alkoi tietoperustan rakentamisella, joka loi pohjan sisällön suunnittelulle. Tietoperustaa täydennettiin laadullisilla haastatteluilla, joissa asiantuntijat jakoivat käytännönläheisiä näkemyksiään tekoälyn käytöstä.
Oppaan sisältö rakentui selkeästi jäsennellyistä osioista. Ensimmäisessä osassa käsiteltiin hakukoneoptimoinnin perusteet, kuten avainsana-analyysi, tekninen optimointi ja verkkosivuston käyttäjäystävällisyys. Toiseksi esiteltiin generatiivisen tekoälyn perusperiaatteet, kuten luonnollisen kielen prosessointi ja neuroverkkojen toiminta. Oppaassa pääaiheena oli rakentaa syötekehotteita hakukoneystävällisesti. Oppaassa tarjottiin ohjeita laadukkaan ja hakukoneoptimoidun sisällön luomiseen. Tässä kohtaa käsiteltiin syötekäskyjen rakentamista ja optimointia, jotta tekoälyn tuottama sisältö vastaa haluttuja tavoitteita. Oppaassa esitettiin myös tekoälyn käytön haasteita, kuten geneerisen sisällön ja asiantuntijuuden puutteen ongelmia, sekä keinoja niiden ratkaisemiseksi. Viimeisenä tarjottiin käytännön vinkkejä ja parhaita käytäntöjä tekoälyn hyödyntämiseen, painottaen syötekäskyjen merkitystä ja tekoälyn tuottaman sisällön arviointia.
Opas laadittiin yhdistämällä teoreettinen ja käytännöllinen näkökulma sekä varmistamalla sen toimivuus kohderyhmän palautteen perusteella. Oppaan testilukijat vahvistivat, että selkeä rakenne ja visuaalinen ilme tukevat oppimista ja tekevät sisällöstä kiinnostavaa. Kokonaisuudessaan oppaasta tuli käyttäjäystävällinen työkalu, joka auttaa hyödyntämään tekoälyä tehokkaasti ja hallitusti SEO-tekstien tuotannossa.