Nissan Skylinen suorituskyvyn parantaminen
Jaakkola, Joonas (2024)
Jaakkola, Joonas
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121937734
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121937734
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa Nissan Skyline henkilöauton moottorin suorituskyvyn huomattava parantaminen.
Työ aloitettiin eri moottorivaihtoehtojen kartoittamisella. Työssä päädyttiin käyttämään Nissan Stagean RB25DET-moottoria. Moottori rakennettiin uudelleen, minkä yhteydessä sen sylinteritilavuutta, puristussuhdetta sekä moottorin maksimipyörintänopeutta kasvatettiin. Auto muunnettiin käyttämään etanolipohjaista E85-polttoainetta. Sylinterikannen virtaavuutta parannettiin, sekä hydrauliset venttiilinostimet korvattiin mekaanisilla venttiilinostimilla. Turboahdin vaihdettiin isompaan ja nykyaikaisempaan. Moottorin ohjaamista varten asennettiin Haltechin valmistama moottorinohjainlaite.
Ajoneuvon kori ja alusta kunnostettiin täydellisesti. Auton jarrut, heilahduksenvaimentimet sekä alustan kuminivelet muutettiin vastaamaan moottorin kasvanutta suorituskykyä. Lopuksi ajoneuvolle suoritettiin säätöjä ja mittauksia tehodynamometrissa. Moottoriteho kasvoi auton alkuperäisestä 158 kW:sta 519 kW:iin onnistuneiden muokkausten ansiosta.
Työ aloitettiin eri moottorivaihtoehtojen kartoittamisella. Työssä päädyttiin käyttämään Nissan Stagean RB25DET-moottoria. Moottori rakennettiin uudelleen, minkä yhteydessä sen sylinteritilavuutta, puristussuhdetta sekä moottorin maksimipyörintänopeutta kasvatettiin. Auto muunnettiin käyttämään etanolipohjaista E85-polttoainetta. Sylinterikannen virtaavuutta parannettiin, sekä hydrauliset venttiilinostimet korvattiin mekaanisilla venttiilinostimilla. Turboahdin vaihdettiin isompaan ja nykyaikaisempaan. Moottorin ohjaamista varten asennettiin Haltechin valmistama moottorinohjainlaite.
Ajoneuvon kori ja alusta kunnostettiin täydellisesti. Auton jarrut, heilahduksenvaimentimet sekä alustan kuminivelet muutettiin vastaamaan moottorin kasvanutta suorituskykyä. Lopuksi ajoneuvolle suoritettiin säätöjä ja mittauksia tehodynamometrissa. Moottoriteho kasvoi auton alkuperäisestä 158 kW:sta 519 kW:iin onnistuneiden muokkausten ansiosta.