Undersökning av ett företags digitala marknadsföring – IT Hammer Solutions Oy
Mattas, Irene (2024)
Mattas, Irene
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121937625
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121937625
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda pohja IT Hammer Solutions -yrityksen digitaaliselle markkinoinnille. Keräämällä dataa äskettäin päivitetystä verkkosivuiltaan ja nykyisiltä asiakkailtaan yritys sai yleiskuvan nykyisten ja potentiaalisten asiakkaiden vuorovaikutuksesta digitaalisissa kanavissaan.
Teoreettisessa osassa määriteltiin muun muassa teoriaa digitaalisesta markkinoinnista ja digitaalisesta analytiikasta. Teoria kuvasi myös, miten ostoprosessi yrityksissä toimii ja miten asiakkaat voidaan jakaa eri segmentteihin. Lopuksi teoria kuvasi asiakastyytyväisyydestä ja lojaalisuudesta.
Tutkimuksessa tuli käytetty sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisiä tietoja. Kvantitatiivinen data oli analyysi, joka kuvaili käyttäjien liikkumista IT Hammer Solutions -verkkosivustolla. Määrälliset tiedot tulivat myös asiakastyytyväisyyteen tähtäävän kyselyn muodossa, joka lähetettiin yrityksen asiakkaille.
Kvalitatiivinen tieto saatiin neljästä haastattelusta, jotka on tehty IT Hammer Solutionsin säännöllisesti palvelemien toimialojen yrityksiltä. Vastaajat antoivat paremman käsityksen siitä, miltä heidän ostoprosessinsa näyttää ja mitä he ajattelevat IT Hammer Solutionsin palveluista.
Tulos osoitti, että asiakkaat etsivät palveluita itse ennen kuin he ovat yhteydessä toimittajiin. He etsivät palveluita verkosta ja käyttävät tuttujen ja muiden yritysten suosituksia. Yritysasiakkaat ovat myös valmiita maksamaan enemmän nopeasta vasteajasta ja joustavuudesta IT-palveluissa. IT Hammer Solutions voi kehittää digitaalista markkinointiaan varmistamalla, että sen palvelut täyttävät nämä tarpeet.
Teoreettisessa osassa määriteltiin muun muassa teoriaa digitaalisesta markkinoinnista ja digitaalisesta analytiikasta. Teoria kuvasi myös, miten ostoprosessi yrityksissä toimii ja miten asiakkaat voidaan jakaa eri segmentteihin. Lopuksi teoria kuvasi asiakastyytyväisyydestä ja lojaalisuudesta.
Tutkimuksessa tuli käytetty sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisiä tietoja. Kvantitatiivinen data oli analyysi, joka kuvaili käyttäjien liikkumista IT Hammer Solutions -verkkosivustolla. Määrälliset tiedot tulivat myös asiakastyytyväisyyteen tähtäävän kyselyn muodossa, joka lähetettiin yrityksen asiakkaille.
Kvalitatiivinen tieto saatiin neljästä haastattelusta, jotka on tehty IT Hammer Solutionsin säännöllisesti palvelemien toimialojen yrityksiltä. Vastaajat antoivat paremman käsityksen siitä, miltä heidän ostoprosessinsa näyttää ja mitä he ajattelevat IT Hammer Solutionsin palveluista.
Tulos osoitti, että asiakkaat etsivät palveluita itse ennen kuin he ovat yhteydessä toimittajiin. He etsivät palveluita verkosta ja käyttävät tuttujen ja muiden yritysten suosituksia. Yritysasiakkaat ovat myös valmiita maksamaan enemmän nopeasta vasteajasta ja joustavuudesta IT-palveluissa. IT Hammer Solutions voi kehittää digitaalista markkinointiaan varmistamalla, että sen palvelut täyttävät nämä tarpeet.