TEAK työnantajan näkökulmasta. Yhteistyö työhönvalmentajan kanssa
Pääkkönen, Kirsi (2024)
Pääkkönen, Kirsi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121937689
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121937689
Tiivistelmä
Työvoimapulaan on havahduttu koko Euroopan laajuisesti. Sitä yritetään helpottaa työllistämällä osatyökykyisiä. Ammatillinen kuntoutus on yksi polku avoimille työmarkkinoille tai työssä jatkamiselle. Kela tarjoaa useaa ammatillista kuntoutusta ja näihin kuuluu yleensä työkokeilu. Opinnäytetyössä tarkasteltiin Työllistymistä edistävää ammatillista kuntoutusta, työnantajan näkökulmasta. Tarkoituksena oli selvittää, millaisena työnantajat näkevät yhteistyön heidän ja kuntoutuksessa toimivien työhönvalmentajien välillä. Tavoitteena tuottaa tietoa työhönvalmentajille, miten tätä yhteistyötä voitaisiin kehittää.
Aineiston keräämiseen käytettiin teemahaastattelua, joka sisälsi kolme teemaa. Tietoisuus, resurssit ja yhteistyö. Tietoisuus-teeman avulla selvitettiin, millainen työnantajien tietoisuus on TEAK-kuntoutuksesta ja toisaalta, millainen työhönvalmentajien tietoisuus työnantajien mielestä on heidän tarjoamista työkokeilupaikoista ja toimintatavoista. Resurssi-teeman avulla selvitettiin, millaisia resursseja työkokeilupaikoissa on käytettävissä. Yhteistyö-teeman avulla puolestaan kartoitettiin, mikä yhteistyössä toimii ja mitä siinä on vielä kehitettävää. Aineiston analyysissä käytettiin laadullista menetelmää ja hyödynnettiin sisällönanalyysiä.
Haastattelun tulosten perusteella työnantajien kokemukset tietoisuudesta ja tiedon saannista vaihtelivat. Osa pitää tiedon saantia riittävänä, mutta osa pitää sitä vähäisenä tai unohtavansa sen. Suullinen tieto koetaan tehokkaampana, kuin kirjallinen tieto. Työhönvalmentajien tietoisuutta työkokeilupaikkojen toimintaympäristöstä ja toimintatavoista tulisi lisätä. Liiketoiminnan tietämystä ei pidetty niinkään tärkeänä. Resursseja vastausten perusteella työkokeilupaikoissa on tarjolla. Niiden määrä ja laatu tosin vaihtelevat. Resurssien säästämiseksi työnantajilta nousi toive roolien jakamisen selkiyttämisestä, jottei tehtäisi päällekkäistä työtä. Kuntoutujien ohjaamisessa on eroja. Yhdessä paikassa ohjaaja voi päivän aikana vaihtua, kun taas toisessa paikassa on nimetty yksi ohjaaja koko työkokeilun ajaksi. Tarpeen mukaan ohjausta on kuitenkin saatavilla ja esimiehen tuki on tässä lisänä. Työnantajien mukaan yhteistyön onnistumisessa korostuu yhteydenpidon merkitys. Kaiken kaikkiaan yhteistyön tulisi hyödyntää kaikkia osapuolia.
Aineiston keräämiseen käytettiin teemahaastattelua, joka sisälsi kolme teemaa. Tietoisuus, resurssit ja yhteistyö. Tietoisuus-teeman avulla selvitettiin, millainen työnantajien tietoisuus on TEAK-kuntoutuksesta ja toisaalta, millainen työhönvalmentajien tietoisuus työnantajien mielestä on heidän tarjoamista työkokeilupaikoista ja toimintatavoista. Resurssi-teeman avulla selvitettiin, millaisia resursseja työkokeilupaikoissa on käytettävissä. Yhteistyö-teeman avulla puolestaan kartoitettiin, mikä yhteistyössä toimii ja mitä siinä on vielä kehitettävää. Aineiston analyysissä käytettiin laadullista menetelmää ja hyödynnettiin sisällönanalyysiä.
Haastattelun tulosten perusteella työnantajien kokemukset tietoisuudesta ja tiedon saannista vaihtelivat. Osa pitää tiedon saantia riittävänä, mutta osa pitää sitä vähäisenä tai unohtavansa sen. Suullinen tieto koetaan tehokkaampana, kuin kirjallinen tieto. Työhönvalmentajien tietoisuutta työkokeilupaikkojen toimintaympäristöstä ja toimintatavoista tulisi lisätä. Liiketoiminnan tietämystä ei pidetty niinkään tärkeänä. Resursseja vastausten perusteella työkokeilupaikoissa on tarjolla. Niiden määrä ja laatu tosin vaihtelevat. Resurssien säästämiseksi työnantajilta nousi toive roolien jakamisen selkiyttämisestä, jottei tehtäisi päällekkäistä työtä. Kuntoutujien ohjaamisessa on eroja. Yhdessä paikassa ohjaaja voi päivän aikana vaihtua, kun taas toisessa paikassa on nimetty yksi ohjaaja koko työkokeilun ajaksi. Tarpeen mukaan ohjausta on kuitenkin saatavilla ja esimiehen tuki on tässä lisänä. Työnantajien mukaan yhteistyön onnistumisessa korostuu yhteydenpidon merkitys. Kaiken kaikkiaan yhteistyön tulisi hyödyntää kaikkia osapuolia.