Jaettu johtajuus varhaiskasvatuksessa
Isoluoma, Eeva-Monica (2024)
Isoluoma, Eeva-Monica
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tiivistelmä
Jaettu johtajuus varhaiskasvatuksessa on aihe, jota on tutkittu jonkin verran viime vuosien aikana. Varhaiskasvatuksessa on johtajuus kokenut muutoksia ja johtajuutta on kehitetty uuteen suuntaan. Tutkimuksen tavoitteena on löytää teemoja, joita tämän hetken jaetusta johtajuudesta on varhaiskasvatuksessa tehdyistä aiemmista tutkimuksista.
Tutkimus tehdään kuvailevalla kirjallisuuskatsauksella. Aihe on rajattu niin, että johtajuus ja johtamisen käsitteet kerrotaan lyhyesti sekä käsitellään mitä jaettu johtajuus tarkoittaa. Myös varhaiskasvatuksen teemaa käsitellään lyhyesti niin, että tuodaan esiin esimerkiksi mitkä lait ja asetukset säätelevät ja ohjaavat tämän hetken varhaiskasvatusta ja siellä tehtävää työtä.
Tutkimuksen tuloksina löytyivät mielenkiintoista kaksi teemaa pedagoginen johtaminen ja työkulttuuri. Pedagogisella johtamisella tarkoitetaan pedagogiikan johtamista eli johdetaan perustehtävää, joka on lasten hoidon ja kasvatuksen sekä oppimisen ohjaamista ja tukemista. Pedagogiikan suunnittelua ja kehittämistä ottaen huomioon työyhteisön asiantuntijuus. Pedagogisella johtamisella on myös vaikutusta laatuun. Kun pedagoginen johtaminen on laadukasta niin silloin myös pedagogiikassa on laatua.
Työkulttuuri muodostuu arvoista, uskomuksista, käytänteistä, asenteista ja toiminnasta. Työkulttuuri vaikuttaa työyhteisön jäsenten ajatteluun, tunteisiin ja käyttäytymiseen sekä siihen miten työntekijät ymmärtävät oman roolinsa ja työtehtävänsä sekä kuinka he kuvailevat omaa työtään.
Pedagogiseen johtamiseen liittyy vahvasti asiantuntijuus. Tutkimuksessa nousi esiin, että johtajuus on jaettua asiantuntijuutta. jokaisen työntekijän asiantuntijuus tunnustetaan. Tämä tarkoittaa, että tehtävänkuvat ovat työntekijöillä selkeinä ja jokainen pystyy käyttämään omaa osaamistaan ja vahvuuksiaan yhteisten päämäärien saavuttamiseen.
Tutkimuksessa nousivat esiin teemat, jotka yllättivät mutta toivat samalla ymmärrystä siihen mitä tämän päivän varhaiskasvatuksen haasteena on. Pedagogiikan tärkeys ja sen johtaminen mutta samalla työntekijöiden työkulttuurin johtaminen. Kuinka nämä yhdistetään sulavaksi kokonaisuudeksi.
Tutkimus tehdään kuvailevalla kirjallisuuskatsauksella. Aihe on rajattu niin, että johtajuus ja johtamisen käsitteet kerrotaan lyhyesti sekä käsitellään mitä jaettu johtajuus tarkoittaa. Myös varhaiskasvatuksen teemaa käsitellään lyhyesti niin, että tuodaan esiin esimerkiksi mitkä lait ja asetukset säätelevät ja ohjaavat tämän hetken varhaiskasvatusta ja siellä tehtävää työtä.
Tutkimuksen tuloksina löytyivät mielenkiintoista kaksi teemaa pedagoginen johtaminen ja työkulttuuri. Pedagogisella johtamisella tarkoitetaan pedagogiikan johtamista eli johdetaan perustehtävää, joka on lasten hoidon ja kasvatuksen sekä oppimisen ohjaamista ja tukemista. Pedagogiikan suunnittelua ja kehittämistä ottaen huomioon työyhteisön asiantuntijuus. Pedagogisella johtamisella on myös vaikutusta laatuun. Kun pedagoginen johtaminen on laadukasta niin silloin myös pedagogiikassa on laatua.
Työkulttuuri muodostuu arvoista, uskomuksista, käytänteistä, asenteista ja toiminnasta. Työkulttuuri vaikuttaa työyhteisön jäsenten ajatteluun, tunteisiin ja käyttäytymiseen sekä siihen miten työntekijät ymmärtävät oman roolinsa ja työtehtävänsä sekä kuinka he kuvailevat omaa työtään.
Pedagogiseen johtamiseen liittyy vahvasti asiantuntijuus. Tutkimuksessa nousi esiin, että johtajuus on jaettua asiantuntijuutta. jokaisen työntekijän asiantuntijuus tunnustetaan. Tämä tarkoittaa, että tehtävänkuvat ovat työntekijöillä selkeinä ja jokainen pystyy käyttämään omaa osaamistaan ja vahvuuksiaan yhteisten päämäärien saavuttamiseen.
Tutkimuksessa nousivat esiin teemat, jotka yllättivät mutta toivat samalla ymmärrystä siihen mitä tämän päivän varhaiskasvatuksen haasteena on. Pedagogiikan tärkeys ja sen johtaminen mutta samalla työntekijöiden työkulttuurin johtaminen. Kuinka nämä yhdistetään sulavaksi kokonaisuudeksi.