Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma : case You Travel
Palotie, Taavi; Sinisalo, Emma (2024)
Palotie, Taavi
Sinisalo, Emma
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121937563
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121937563
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena on luoda matkatoimisto You Travelille toimiva ja käytännönläheinen sosiaalisen median markkinointisuunnitelma, joka tukee yritystä nykyaikaisten markkinointimenetelmien omaksumisessa ja tehostaa viestintää sosiaalisen median kanavissa. Suunnitelma on tarkoitus ottaa käyttöön kalenterivuoden vaihteessa vuodelle 2025.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta ja toiminnallisesta tuotoksesta, joka menee liitteenä ainoastaan yrityksen käyttöön. Työ on rakennettu vetoketjumallin mukaisesti siten, että teoriaosuuden käsitteet tuodaan käytäntöön vaiheittain. Menetelminä hyödynnetään SOSTAC-mallia, ostajapersoonia, benchmarkkausta, SWOT-analyysiä ja SMART-tavoitteita. Päämenetelmänä toimii SOSTAC-malli.
Toimeksiantajayritys Matkatoimisto You Travel on vielä alkuvaiheessa sosiaalisen median markkinoinnissaan ja opettelee vasta hyödyntämään nykyaikaisia menetelmiä, joten suunnitelma sisältää paljon käytännön ohjeita ja toimintamalleja. Suunnitelmassa esiintyvät tavoitteet ja toimintatavat ovat ehdotuksia, jotka pohjautuvat strategiseen ja teoriapohjaiseen ajatteluun sekä yrityksen esittämiin lähtökohtiin ja toiveisiin. Valmis tuotos tarjoaa yritykselle työkalun, jota voidaan hyödyntää sellaisenaan tai mukauttaa yrityksen tarpeiden mukaan.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta ja toiminnallisesta tuotoksesta, joka menee liitteenä ainoastaan yrityksen käyttöön. Työ on rakennettu vetoketjumallin mukaisesti siten, että teoriaosuuden käsitteet tuodaan käytäntöön vaiheittain. Menetelminä hyödynnetään SOSTAC-mallia, ostajapersoonia, benchmarkkausta, SWOT-analyysiä ja SMART-tavoitteita. Päämenetelmänä toimii SOSTAC-malli.
Toimeksiantajayritys Matkatoimisto You Travel on vielä alkuvaiheessa sosiaalisen median markkinoinnissaan ja opettelee vasta hyödyntämään nykyaikaisia menetelmiä, joten suunnitelma sisältää paljon käytännön ohjeita ja toimintamalleja. Suunnitelmassa esiintyvät tavoitteet ja toimintatavat ovat ehdotuksia, jotka pohjautuvat strategiseen ja teoriapohjaiseen ajatteluun sekä yrityksen esittämiin lähtökohtiin ja toiveisiin. Valmis tuotos tarjoaa yritykselle työkalun, jota voidaan hyödyntää sellaisenaan tai mukauttaa yrityksen tarpeiden mukaan.