HyVä-digi tjänsterna från personens synvinkel
Ellonen, Johanna (2024)
Ellonen, Johanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024122037769
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024122037769
Tiivistelmä
Digitalisering av social- och hälsovårdstjänsterna har blivit en del av moderna samhället, speciellt efter COVID-19 pandemin. Det finns utmaningar vid digitaliseringen av social- och hälsovårdstjänster. Tjänsterna skall betjäna användarna på ett helhetsmässigt sätt och ta i beaktan personens individuella behov. Digitala social- och hälsovårdstjänsterna skall ta i beaktan personens förmåga och kapacitet att använda sig av tjänsterna. Östra Nylands välfärdsområde digitaliserade sina social- och hälsovårdstjänster i september 2023 med projektet HyVä-digi. HyVä-digi tjänsterna erbjuder digitala icke-brådskande hälsovårdstjänster för befolkningen.
Syftet med denna studie var att utreda hur Östra Nylands befolkning uppfattar HyVä-digi tjänsterna. Som teoretiska referensram för studien användes personcentrering. Studien var en tvärsnittsstudie och som datainsamlingsmetod användes en elektronisk enkät. Enkäten var tillgänglig under en månads tid, på HyVä-digi tjänsternas och Östra Nylands välfärdsområ-dets nätsidor. Kategorierna som bildades från datainsamlingen var användbarhet, bemötande och utveckling. Resultaten kommer fram med att flesta personer inom Östra Nyland är nöjda med HyVä-digi tjänsterna. HyVä-digi tjänsterna ansågs vara flexibla och snabba att använda. De möjliggör en lågtröskel kommunikation mellan personen och professionella. Bemötanden inom HyVä-digi tjänsterna var vänliga och professionella ansågs vara kunniga. Eftersom digitala tjänster sparar på vårdpersonalens tid upplevdes det att personalen hade tid att lyssna på personen och var intresserade av personens situation. Utmaningar som kom fram i studien var visuella och tekniska problem samt att digitala tjänsterna kräver en viss digital kompetens. I framtiden önskar Östra Nylands befolkning hitta socialvårds tjänster, tandvård, preventivrådgivning, laboratoriebeställningar inom HyVä-digi tjänsterna.
Syftet med denna studie var att utreda hur Östra Nylands befolkning uppfattar HyVä-digi tjänsterna. Som teoretiska referensram för studien användes personcentrering. Studien var en tvärsnittsstudie och som datainsamlingsmetod användes en elektronisk enkät. Enkäten var tillgänglig under en månads tid, på HyVä-digi tjänsternas och Östra Nylands välfärdsområ-dets nätsidor. Kategorierna som bildades från datainsamlingen var användbarhet, bemötande och utveckling. Resultaten kommer fram med att flesta personer inom Östra Nyland är nöjda med HyVä-digi tjänsterna. HyVä-digi tjänsterna ansågs vara flexibla och snabba att använda. De möjliggör en lågtröskel kommunikation mellan personen och professionella. Bemötanden inom HyVä-digi tjänsterna var vänliga och professionella ansågs vara kunniga. Eftersom digitala tjänster sparar på vårdpersonalens tid upplevdes det att personalen hade tid att lyssna på personen och var intresserade av personens situation. Utmaningar som kom fram i studien var visuella och tekniska problem samt att digitala tjänsterna kräver en viss digital kompetens. I framtiden önskar Östra Nylands befolkning hitta socialvårds tjänster, tandvård, preventivrådgivning, laboratoriebeställningar inom HyVä-digi tjänsterna.