Muutos mielessä : kulttuurihyvinvoinnin ja sosiaalialan yhteennivoutuminen ammatillisen minän transformaatioprosessissa
Tieaho, Reetta; Lumivuori, Aleksandra (2024)
Tieaho, Reetta
Lumivuori, Aleksandra
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024122037860
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024122037860
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkastellaan kahden sosionomin työparina toteutettua transformatiivista matkaa kohti uudenlaista, kulttuurihyvinvoinnin kontekstista kumpuavaa ”ammatillista minää”. Työ hyödyntää autoetnografista ja narratiivista lähestymistapaa. Työtä ohjaa oppimisen transformatiivinen ulottuvuus, jonka valossa kirjoittajat tarkastelivat omia ammatillisia uskomuksiaan, asenteitaan, toimintatapojaan ja roolejaan. Keskeisiä kysymyksiä ovat; miten ammatillinen minäkokemus muuntuu? miten työparityöskentely syventää transformaatiota ja millaisia merkityksiä taide ja luovuus tuovat ammatilliseen toimijuuteen?
Opinnäytetyön yhtenä osana toteutettiin taideperustainen ryhmäprosessi "Luovuuden Lähteellä". Prosessiin kuuluivat työparireflektiot, jotka syvensivät pohdintaa omista sisäistetyistä ammatillisista käsityksistä. Transformaatiota tarkasteltiin myös kehollisten ja luovien harjoitteiden kautta, jotka rikastuttivat prosessin reflektiivistä ja dialogista tasoa. Aineisto koostui ryhmän osallistujien palautteesta, työparireflektioiden teksteistä ja havainnoista sekä kokemuspäiväkirjamateriaaleista. Transformoitumista havainnoidaan myös kehollisella tasolla sekä luovien harjoitteiden kautta.
Työn lopussa kuvataan ammatillisen minuuden transformoitumista, jossa korostuu yhteys omiin tunteisiin, merkitysperspektiiveihin ja ”minän” asemoitumiseen kulttuurihyvinvoinnin kontekstissa. Muutosprosessi havainnollistuu aineiston pohjalta syntyneissä runoissa ja kuvissa.
Opinnäytetyön yhtenä osana toteutettiin taideperustainen ryhmäprosessi "Luovuuden Lähteellä". Prosessiin kuuluivat työparireflektiot, jotka syvensivät pohdintaa omista sisäistetyistä ammatillisista käsityksistä. Transformaatiota tarkasteltiin myös kehollisten ja luovien harjoitteiden kautta, jotka rikastuttivat prosessin reflektiivistä ja dialogista tasoa. Aineisto koostui ryhmän osallistujien palautteesta, työparireflektioiden teksteistä ja havainnoista sekä kokemuspäiväkirjamateriaaleista. Transformoitumista havainnoidaan myös kehollisella tasolla sekä luovien harjoitteiden kautta.
Työn lopussa kuvataan ammatillisen minuuden transformoitumista, jossa korostuu yhteys omiin tunteisiin, merkitysperspektiiveihin ja ”minän” asemoitumiseen kulttuurihyvinvoinnin kontekstissa. Muutosprosessi havainnollistuu aineiston pohjalta syntyneissä runoissa ja kuvissa.