Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Från TikTok till nattklubb : applikationens upplevda påverkan ur konsumentperspektiv

Huttunen, Fanny (2024)

 
Avaa tiedosto
Huttunen_Fanny.pdf (2.588Mt)
Lataukset: 


Huttunen, Fanny
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024122037883
Tiivistelmä
Studien undersöker hur TikTok-innehåll påverkar konsumenters beslut att besöka nattklubbar och vilka typer av innehåll som upplevs som mest inflytelserika. Studien riktar sig till personer i åldersgruppen 18–35 år och genomfördes i samarbete med Stadin Night Oy. Datainsamlingen skedde genom en kvantitativ enkätundersökning med 192 respondenter. Frågorna skapades med stöd av teorier som konsumentens beslutsprocess, innehållsmarknadsföring och social mediaoptimering (SMO), och syftade till att koppla konsumenters upplevelser av TikTok till deras beslutsprocess. Resultaten visar att TikTok har en måttlig påverkan på konsumenternas beslut att besöka nattklubbar, med en majoritet av respondenterna som anger att plattformen påverkar deras beslut "till viss del". De mest inflytelserika typerna av innehåll är användargenererat material och evenemangspromotioner. Studien identifierar även att trovärdighet och visuellt engagerande innehåll är avgörande faktorer för att innehållet ska upplevas som inflytelserikt. Studien drar slutsatsen att TikTok är en användbar plattform för att komplettera andra marknadsföringskanaler. Rekommendationerna till Stadin Night Oy inkluderar att fokusera på användargenererat innehåll, förbättra det visuella intrycket av marknadsföringen och optimera innehåll för TikToks algoritmer. Genom att anpassa sin strategi kan företaget bättre nå sin målgrupp och stärka sin digitala närvaro inom nöjessektorn.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste