Oppilashuoltoryhmä peruskoulun hyvinvointitoimijana
Utriainen, Tiina (2024)
Utriainen, Tiina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024122037908
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024122037908
Tiivistelmä
Oppilas- ja opiskelijahuoltolain 2§:ssä lain tarkoituksesta määrätään, että sen tulee ”edistää yhteisöllistä toimintaa sekä kodin ja oppilaitoksen välistä yhteistyötä” (L 1287/2013, 2§). Tämän lain kohdan toteutumisen tarkastelu huoltajien näkökulmasta oli opinnäytetyön tehtävänä. Taustalla oli ammatillinen kiinnostus sosionomin työnkuvasta kouluyhteisössä sekä vanhempainyhdistysten toiminnasta vapaaehtoistyön muotona.
Opinnäytetyön tavoitteena oli nostaa esille huoltajien ja koulujen välinen yhteistyö, johon laki koulua viranomaistahona velvoittaa sekä tutkia kuinka tietoisia tai kiinnostuneita huoltajat ovat oikeuksistaan kehittää koulujen yhteisöllistä oppilashuoltotyötä. Tutkimuskysymyksenä oli: ”Kuinka huoltajien osallisuus näyttäytyy kouluyhteisössä ja oppilashuoltoryhmän toiminnassa?”
Tutkimuskohteiksi valikoitui kolmen pirkanmaalaisen alakoulun rehtorit, koulukuraattorit sekä vanhempainyhdistykset. Laadullisessa tutkimuksessa hyödynnettiin myös määrällisen tutkimuksen elementtejä, kun koulujen henkilökunta haastateltiin yksitellen ja vanhempainyhdistykset vastasivat Webropol -kyselylomakkeeseen. Aineiston analysointiin käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysi -menetelmää, jossa aineistoon perehdyttiin litteroinnin jälkeen huolella ja siitä poimittiin alleviivailemalla analyysiin tarvittavia alkuperäisilmaisuja. Analyysin rungon muodostivat opinnäytetyön tutkimuskysymykseen vastaavat ala- ja pääluokkiin jaetut pelkistetyt ilmaisut.
Tutkimusaineiston tulokset osoittivat koulun huolen huoltajien kiinnostuksen puutteesta lastensa kouluarkea kohtaan sekä koulun käsityksen omasta organisaatiostaan passiivisesti vastaanottavaisena tahona. Lisäksi tuloksista tuli ilmi, että yhteisöllinen oppilashuolto -käsitteenä oli kovin vieras huoltajille. Opinnäytetyö osoitti, että huoltajien rooli oppilas – ja opiskelijahuoltolain edellyttämänä osallisena yhteisöllisessä oppilashuoltotyössä on vasta muotoutumassa. Koulu koittaa saada kaikkia huoltajia yhtäläisesti aktivoitumaan kyselyillä ja vanhempainilloilla, kun vanhempainyhdistys toimijana voitaisiin nähdä laajemmin huoltajien edustajana, osallisena ja koulun oppilashuollon voimavarana muutoinkin kuin varojenkerääjänä tai tapahtumajärjestäjänä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli nostaa esille huoltajien ja koulujen välinen yhteistyö, johon laki koulua viranomaistahona velvoittaa sekä tutkia kuinka tietoisia tai kiinnostuneita huoltajat ovat oikeuksistaan kehittää koulujen yhteisöllistä oppilashuoltotyötä. Tutkimuskysymyksenä oli: ”Kuinka huoltajien osallisuus näyttäytyy kouluyhteisössä ja oppilashuoltoryhmän toiminnassa?”
Tutkimuskohteiksi valikoitui kolmen pirkanmaalaisen alakoulun rehtorit, koulukuraattorit sekä vanhempainyhdistykset. Laadullisessa tutkimuksessa hyödynnettiin myös määrällisen tutkimuksen elementtejä, kun koulujen henkilökunta haastateltiin yksitellen ja vanhempainyhdistykset vastasivat Webropol -kyselylomakkeeseen. Aineiston analysointiin käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysi -menetelmää, jossa aineistoon perehdyttiin litteroinnin jälkeen huolella ja siitä poimittiin alleviivailemalla analyysiin tarvittavia alkuperäisilmaisuja. Analyysin rungon muodostivat opinnäytetyön tutkimuskysymykseen vastaavat ala- ja pääluokkiin jaetut pelkistetyt ilmaisut.
Tutkimusaineiston tulokset osoittivat koulun huolen huoltajien kiinnostuksen puutteesta lastensa kouluarkea kohtaan sekä koulun käsityksen omasta organisaatiostaan passiivisesti vastaanottavaisena tahona. Lisäksi tuloksista tuli ilmi, että yhteisöllinen oppilashuolto -käsitteenä oli kovin vieras huoltajille. Opinnäytetyö osoitti, että huoltajien rooli oppilas – ja opiskelijahuoltolain edellyttämänä osallisena yhteisöllisessä oppilashuoltotyössä on vasta muotoutumassa. Koulu koittaa saada kaikkia huoltajia yhtäläisesti aktivoitumaan kyselyillä ja vanhempainilloilla, kun vanhempainyhdistys toimijana voitaisiin nähdä laajemmin huoltajien edustajana, osallisena ja koulun oppilashuollon voimavarana muutoinkin kuin varojenkerääjänä tai tapahtumajärjestäjänä.