Ikääntyneiden asiakkaiden kokemuksia etäkotihoidosta : Kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Nurmi, Nina (2024)
Nurmi, Nina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024122037991
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024122037991
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla ikääntyneiden asiakkaiden kokemuksia etäkotihoidosta kirjallisuuskatsauksen avulla. Työn tavoitteena oli saada kokonaiskuva ikääntyneiden asiakkaiden kokemuksista etäkotihoidosta.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuushaku toteutettiin käyttämällä kotimaisia ja kansainvälisiä tietokantoja sekä manuaalista hakua. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Sisällönanalyysin tuloksena muodostui viisi yläluokkaa: etäkotihoidon aloittaminen, etälaitteiden toimivuus ja käytettävyys, asiakkaiden kokemukset hoitajista, etäkotihoidon merkitys arjessa sekä etäkotihoidon vastaaminen palveluntarpeeseen.
Opinnäytetyöhön valitun aineiston perusteella etäkotihoito koettiin pääsääntöisesti positiivisena ja toimivana palveluna, joka tarjosi merkittävää tukea asiakkaiden arkeen. Vaikka asiakkaat olivat pääosin tyytyväisiä palveluun sellaisenaan, haastatteluista nousi esiin myös useita ideoita palvelun kehittämiseksi. Asiakkaat toivoivat etäkotihoidon kehittyvän yhä henkilökohtaisemmaksi ja teknisesti toimivammaksi sekä tarjoavan enemmän mahdollisuuksia sosiaaliseen vuorovaikutukseen ja monipuolisempaan palveluun.
Suomessa ikääntyneiden asiakkaiden kokemuksista etäkotihoidosta ei ole vielä tehty tutkimuksia, joten aihetta tulisi tutkia jatkossa. Jatkotutkimuksissa olisi mielenkiintoista selvittää omaisten roolia etähoidossa, heidän näkemyksiään palvelun mahdollisuuksista ja haasteista sekä ehdotuksia palvelun kehittämiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuushaku toteutettiin käyttämällä kotimaisia ja kansainvälisiä tietokantoja sekä manuaalista hakua. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Sisällönanalyysin tuloksena muodostui viisi yläluokkaa: etäkotihoidon aloittaminen, etälaitteiden toimivuus ja käytettävyys, asiakkaiden kokemukset hoitajista, etäkotihoidon merkitys arjessa sekä etäkotihoidon vastaaminen palveluntarpeeseen.
Opinnäytetyöhön valitun aineiston perusteella etäkotihoito koettiin pääsääntöisesti positiivisena ja toimivana palveluna, joka tarjosi merkittävää tukea asiakkaiden arkeen. Vaikka asiakkaat olivat pääosin tyytyväisiä palveluun sellaisenaan, haastatteluista nousi esiin myös useita ideoita palvelun kehittämiseksi. Asiakkaat toivoivat etäkotihoidon kehittyvän yhä henkilökohtaisemmaksi ja teknisesti toimivammaksi sekä tarjoavan enemmän mahdollisuuksia sosiaaliseen vuorovaikutukseen ja monipuolisempaan palveluun.
Suomessa ikääntyneiden asiakkaiden kokemuksista etäkotihoidosta ei ole vielä tehty tutkimuksia, joten aihetta tulisi tutkia jatkossa. Jatkotutkimuksissa olisi mielenkiintoista selvittää omaisten roolia etähoidossa, heidän näkemyksiään palvelun mahdollisuuksista ja haasteista sekä ehdotuksia palvelun kehittämiseen.