Valmentava johtaminen myynnin esihenkilöiden kokemana - Case mediatalo
Jani, Ylönen (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024122138001
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024122138001
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Perinteiset mediayhtiöt on lähteneet hakemaan uusia tulonlähteitä printtimainonnan rinnalle. Ne on laajentuneet
yritysostoin ja investoineet erilaisiin digitaalisiin ratkaisuihin, radiokanaviin, sekä ulkomainontaan.
Mediamyyjän näkökulmasta muutos on tarkoittanut siirtymistä tuotemyynnistä ratkaisukeskeiseen
asiantuntijamyyntiin. Jotta tämä muutos onnistuisi, myös johtamista on suunnattu uudelleen. Perinteisestä
johtamisesta on siirrytty valmentavampaan johtamiseen.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, kuinka hyvin mediamyynnin esimiehet ymmärtävät valmentavan johtamisen
periaatteet, ja miten tämä johtamistapa toteutuu käytännössä. Tutkimus toteutettiin laadullisena
tutkimuksena teemahaastattelujen avulla. Esimiehet kertoivat mitä valmentava johtaminen heidän mielestään
käytännössä on, ja mitä keskeisiä periaatteita se sisältää. Tämän lisäksi pyrittiin syventämällä saamaan
selville, kuinka valmentava johtaminen käytännössä toteutuu käytännössä.
Valmentava johtaminen nähtiin tehokkaana tapana tukea työntekijöitä ja mukautua toimialan haasteisiin.
Esimiehillä oli hyvä käsitys valmentavan johtamisen periaatteista. He kokivat keskeiseksi dialogisuuden,
luottamuksen rakentamisen ja työntekijöiden itseohjautuvuuden tukemisen. He arvostivat erityisesti aktiivista
palautteenantoa ja luottamuksellista yhteistyötä alaistensa kanssa.
Haasteita valmentavan johtamisen käytännön toteutumisen näkökulmasta nähdään erityisesti itseohjautuvuuden
tukemisessa ja vastuun jakamisessa. Lisäksi esimiesten tulisi nähdä valmentava johtaminen enemmän
kaksisuuntaisena prosessina. Vaikka periaatteet ovat hallussa, arjessa valmentavan johtamisen syvällisempi
toteutus kaipaa edelleen kehittämistä
Perinteiset mediayhtiöt on lähteneet hakemaan uusia tulonlähteitä printtimainonnan rinnalle. Ne on laajentuneet
yritysostoin ja investoineet erilaisiin digitaalisiin ratkaisuihin, radiokanaviin, sekä ulkomainontaan.
Mediamyyjän näkökulmasta muutos on tarkoittanut siirtymistä tuotemyynnistä ratkaisukeskeiseen
asiantuntijamyyntiin. Jotta tämä muutos onnistuisi, myös johtamista on suunnattu uudelleen. Perinteisestä
johtamisesta on siirrytty valmentavampaan johtamiseen.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, kuinka hyvin mediamyynnin esimiehet ymmärtävät valmentavan johtamisen
periaatteet, ja miten tämä johtamistapa toteutuu käytännössä. Tutkimus toteutettiin laadullisena
tutkimuksena teemahaastattelujen avulla. Esimiehet kertoivat mitä valmentava johtaminen heidän mielestään
käytännössä on, ja mitä keskeisiä periaatteita se sisältää. Tämän lisäksi pyrittiin syventämällä saamaan
selville, kuinka valmentava johtaminen käytännössä toteutuu käytännössä.
Valmentava johtaminen nähtiin tehokkaana tapana tukea työntekijöitä ja mukautua toimialan haasteisiin.
Esimiehillä oli hyvä käsitys valmentavan johtamisen periaatteista. He kokivat keskeiseksi dialogisuuden,
luottamuksen rakentamisen ja työntekijöiden itseohjautuvuuden tukemisen. He arvostivat erityisesti aktiivista
palautteenantoa ja luottamuksellista yhteistyötä alaistensa kanssa.
Haasteita valmentavan johtamisen käytännön toteutumisen näkökulmasta nähdään erityisesti itseohjautuvuuden
tukemisessa ja vastuun jakamisessa. Lisäksi esimiesten tulisi nähdä valmentava johtaminen enemmän
kaksisuuntaisena prosessina. Vaikka periaatteet ovat hallussa, arjessa valmentavan johtamisen syvällisempi
toteutus kaipaa edelleen kehittämistä