Asiakkaiden kokemukset vuorovaikutuksesta ehkäisyneuvolassa
Kesäläinen, Mari (2008)
Kesäläinen, Mari
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200810173592
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200810173592
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Rauman kansanterveystyön kuntayhtymän ehkäisyneuvolan asiakkaiden kokemuksia vuorovaikutuksesta. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa, jonka avulla hoitoalalla nuorten parissa työskentelevät voivat kehittää vuorovaikutustaitojaan vieläkin paremmaksi. Tutkimuksen kohdejoukko oli Rauman kansanterveystyön kuntayhtymän Nortamonkadun ehkäisyneuvolan asiakkaat (N=100). Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka sisälsi sekä avoimia että suljettuja asteikkoihin perustuvia kysymyksiä. Tutkimuksen aineisto kerättiin 7.6 - 27.7.2007 välisenä aikana. Kohdejoukkoon kuuluivat kaikki kyseisenä aikana ehkäisyneuvolan terveydenhoitajalla asioineet asiakkaat. Kaikki kyselylomakkeet palautettiin laatikkoon täytettyinä. Vain pienessä osassa kyselylomakkeita oli joihinkin kohtiin jätetty vastaamatta. Tutkimustulosten mukaan asiakkailla oli hyviä kokemuksia hoitajan käyttäytymisestä. Hoitaja oli käyttäytynyt ystävällisesti sekä kuunnellut asiakasta. Hoitaja vaikutti luotettavalta ja asiantuntevalta. Joka kymmenes kuitenkin koki, että hoitajalla oli kiire. Suurin osa koki hoitajan käyttäytyneen rauhallisesti. Suurin osa vastaajista tuli vastaanotolle mielellään ja piti vastaanotolla käymistään tärkeänä. Asiakkaat olivat kuunnelleet mitä hoitaja heille kertoi ja enemmistö luotti hoitajaan. Asiakkaiden mielestä vuorovaikutus oli tasa-arvoista ja hoitaja oli kunnioittanut heidän itsemääräämisoikeuttaan. Asiakkaat uskoivat, että hoitaja sai oikeanlaisen käsityksen heidän tilanteestaan, jota heidän mielestään ei selvitelty liikaa. Vastanneista joka kymmenes koki välillä, että hänessä oli jotain vialla. Hoitajan esittämiä kysymyksiä ei koettu syyllistävinä.