Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Asiakkaiden kokemukset vuorovaikutuksesta ehkäisyneuvolassa

Kesäläinen, Mari (2008)

 
Avaa tiedosto
Kesalainen_Mari.pdf (362.2Kt)
Lataukset: 


Kesäläinen, Mari
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200810173592
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Rauman kansanterveystyön kuntayhtymän ehkäisyneuvolan asiakkaiden kokemuksia vuorovaikutuksesta. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa, jonka avulla hoitoalalla nuorten parissa työskentelevät voivat kehittää vuorovaikutustaitojaan vieläkin paremmaksi. Tutkimuksen kohdejoukko oli Rauman kansanterveystyön kuntayhtymän Nortamonkadun ehkäisyneuvolan asiakkaat (N=100). Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka sisälsi sekä avoimia että suljettuja asteikkoihin perustuvia kysymyksiä. Tutkimuksen aineisto kerättiin 7.6 - 27.7.2007 välisenä aikana. Kohdejoukkoon kuuluivat kaikki kyseisenä aikana ehkäisyneuvolan terveydenhoitajalla asioineet asiakkaat. Kaikki kyselylomakkeet palautettiin laatikkoon täytettyinä. Vain pienessä osassa kyselylomakkeita oli joihinkin kohtiin jätetty vastaamatta. Tutkimustulosten mukaan asiakkailla oli hyviä kokemuksia hoitajan käyttäytymisestä. Hoitaja oli käyttäytynyt ystävällisesti sekä kuunnellut asiakasta. Hoitaja vaikutti luotettavalta ja asiantuntevalta. Joka kymmenes kuitenkin koki, että hoitajalla oli kiire. Suurin osa koki hoitajan käyttäytyneen rauhallisesti. Suurin osa vastaajista tuli vastaanotolle mielellään ja piti vastaanotolla käymistään tärkeänä. Asiakkaat olivat kuunnelleet mitä hoitaja heille kertoi ja enemmistö luotti hoitajaan. Asiakkaiden mielestä vuorovaikutus oli tasa-arvoista ja hoitaja oli kunnioittanut heidän itsemääräämisoikeuttaan. Asiakkaat uskoivat, että hoitaja sai oikeanlaisen käsityksen heidän tilanteestaan, jota heidän mielestään ei selvitelty liikaa. Vastanneista joka kymmenes koki välillä, että hänessä oli jotain vialla. Hoitajan esittämiä kysymyksiä ei koettu syyllistävinä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste