Jazz ja nuoret: : sosiaalisen median mahdollisuudet Jazz City Turun markkinoinnissa
Hellgrén, Henna (2024)
Hellgrén, Henna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024122037976
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024122037976
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi turkulainen yhdistys Jazz City Turku. Opinnäytetyössä selvitettiin, kuinka Jazz City Turku voi tavoittaa nuoria tehokkaammin sosiaalisessa mediassa. Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää toimeksiantajayhdistykselle keinoja nuorten tavoittamiseksi sosiaalisessa mediassa, ja tätä kautta myös lisätä nuorten kiinnostusta yhdistyksen järjestämiä jazzkonsertteja kohtaan.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin tietoperustaa liittyen musiikkitapahtumiin ja niiden markkinointiin erityisesti nuorille sosiaalisessa mediassa, Jazz City Turun edustajan kanssa käytyjä keskusteluja sekä opinnäytetyön ohella suoritettua kyselyä. Osana opinnäytetyötä suunniteltiin Jazz City Turulle sosiaalisen median markkinointisuunnitelma, joka liitettiin osaksi kahta yhdistyksen järjestämää konserttia. Markkinointitoimenpiteille asetettiin tavoitteet, suunnitelma toteutettiin ja sen tulokset analysoitiin, jotta toimeksiantajayhdistys voi hyödyntää näitä tietoja markkinointitoimenpiteissään.
Markkinoinnin tavoitteet onnistuivat osittain. TikTokissa julkaistut sisällöt tuottivat toivottuja tuloksia, eli tavoittivat ja sitouttivat nuorta yleisöä. Instagramissa julkaistut sisällöt eivät olleet mittarien mukaan yhtä tuloksellisia. Johtopäätöksenä Jazz City Turun kannattaa jatkaa etenkin TikTok -markkinointia nuorten tavoittamiseksi. Asiasanat: Jazz, musiikkitapahtumat, nuoret, z-sukupolvi, tapahtumamarkkinointi, digitaalinen markkinointi, sosiaalinen media.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin tietoperustaa liittyen musiikkitapahtumiin ja niiden markkinointiin erityisesti nuorille sosiaalisessa mediassa, Jazz City Turun edustajan kanssa käytyjä keskusteluja sekä opinnäytetyön ohella suoritettua kyselyä. Osana opinnäytetyötä suunniteltiin Jazz City Turulle sosiaalisen median markkinointisuunnitelma, joka liitettiin osaksi kahta yhdistyksen järjestämää konserttia. Markkinointitoimenpiteille asetettiin tavoitteet, suunnitelma toteutettiin ja sen tulokset analysoitiin, jotta toimeksiantajayhdistys voi hyödyntää näitä tietoja markkinointitoimenpiteissään.
Markkinoinnin tavoitteet onnistuivat osittain. TikTokissa julkaistut sisällöt tuottivat toivottuja tuloksia, eli tavoittivat ja sitouttivat nuorta yleisöä. Instagramissa julkaistut sisällöt eivät olleet mittarien mukaan yhtä tuloksellisia. Johtopäätöksenä Jazz City Turun kannattaa jatkaa etenkin TikTok -markkinointia nuorten tavoittamiseksi. Asiasanat: Jazz, musiikkitapahtumat, nuoret, z-sukupolvi, tapahtumamarkkinointi, digitaalinen markkinointi, sosiaalinen media.