Sähköisten pienoislinja-autojen vaatimukset Suomessa
Huttela, Juha (2024)
Huttela, Juha
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024122037990
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024122037990
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty Turun ammattikorkeakoulun ja ”Kohti Päästötöntä Joukkoliikennettä (KPJ)” -foorumin toimeksiannosta. Selvitystyön tavoitteena on kartoittaa KPJ-foorumiin kuuluvien kaupunkien ja liikenteentilaajien pienoislinjaautojen vaatimuksia sekä muodostaa niiden pohjalta ehdotus vaatimusten yhtenäistämiseksi. Yhtenäistettyä vaatimusta voidaan hyödyntää julkisen liikenteen kilpailutuksissa. Tietopohjana olevat vaatimukset kerättiin jokaiselta kaupungilta, jonka jälkeen taulukoitiin ja verrattiin yhtenäistämisen tulosta tämänhetkiseen lainsäädäntöön.
Vaatimusten yhteenveto on ajankohtainen, koska vuosi 2025 on päästöttömien, ympäristöystävällisten ja energiatehokkaiden ajoneuvojen ensimmäisen hankintajakson viimeinen vuosi. Vuoden 2025 lopulla hankintayksiköiden edellä mainittujen ajoneuvojen vähimmäismäärä tulee vastata lain vaatimaa määrää.
Yhtenäistämisellä pyritään luomaan taloudellista kustannussäästöä tulevien ajoneuvohankintojen suhteen, koska sähköisellä käyttövoimalla kulkevat linjaautot ovat kalliimpia kuin polttomoottorilla kulkevat. Lisäksi kunnat ovat sidottuja noudattamaan Suomen ilmastolakia, joka edellyttää toimia ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi.
Vertaamalla tämänhetkistä lainsäädäntöä kaupunkien vaatimuksiin havaitaan, että suurin osa vaatimuksista edellytetään uusissa ajoneuvoissa, mikäli ne ovat kansainvälisesti E-säännön 107 mukaan hyväksyttyjä, joten harva kaupunki joutuu nostamaan vaatimustasoaan.
Vaatimusten yhteenveto on ajankohtainen, koska vuosi 2025 on päästöttömien, ympäristöystävällisten ja energiatehokkaiden ajoneuvojen ensimmäisen hankintajakson viimeinen vuosi. Vuoden 2025 lopulla hankintayksiköiden edellä mainittujen ajoneuvojen vähimmäismäärä tulee vastata lain vaatimaa määrää.
Yhtenäistämisellä pyritään luomaan taloudellista kustannussäästöä tulevien ajoneuvohankintojen suhteen, koska sähköisellä käyttövoimalla kulkevat linjaautot ovat kalliimpia kuin polttomoottorilla kulkevat. Lisäksi kunnat ovat sidottuja noudattamaan Suomen ilmastolakia, joka edellyttää toimia ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi.
Vertaamalla tämänhetkistä lainsäädäntöä kaupunkien vaatimuksiin havaitaan, että suurin osa vaatimuksista edellytetään uusissa ajoneuvoissa, mikäli ne ovat kansainvälisesti E-säännön 107 mukaan hyväksyttyjä, joten harva kaupunki joutuu nostamaan vaatimustasoaan.