Digitaalinen markkinointisuunnitelma PMH-Tradingille
Vuorinen, Atte-Eemeli (2024)
Vuorinen, Atte-Eemeli
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024122037984
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024122037984
Tiivistelmä
Tavoitteena oli tehdä digitaalinen markkinointisuunnitelma toimeksiantajayritykselle. PMH-Trading on varaosamyyntiyritys, jolla ei ollut aiemmin digitaalista markkinointisuunnitelmaa, ja kehittämistyö syntyi tarpeesta saada yrityksen digitaalinen markkinointi ajan tasalle. Tutkimuksen yhtenä tarkoituksena oli selvittää mikroyritykselle parhaiten sopivat digitaalisen markkinoinnin käytännöt ja kanavat. Tämän jälkeen niistä valittiin toimeksiantajalle parhaiten soveltuvat käytännöt ja kanavat, joiden pohjalta luotiin yritykselle digitaalinen markkinointisuunnitelma. Yritykselle tehtiin myös ehdotus jatkotoimenpiteistä, joilla se voi viedä digitaalista markkinointiaan eteenpäin.
Tutkimus toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä. Teoria-aineiston ja yrittäjän kanssa tehtyjen workshopien kautta luotiin yritykselle digitaalisen markkinoinnin suunnitelma, jota on helppo noudattaa ja joka vastaa yrityksen tarpeisiin tällä hetkellä. Workshopeissa käytiin läpi ehdotuksia eri toimenpiteistä ja kanavista sekä niiden sisällöistä. Lopullinen digitaalinen markkinointisuunnitelma keskittyy kahteen somekanavaan, verkkosivustoon, hakukoneoptimointiin, asiakasviestintään ja aikatauluttamiseen.
Yritykselle ei ollut relevanttia tehdä kaiken kattavaa digitaalista markkinointisuunnitelmaa, vaan suunnitelman luonnissa keskityttiin yrityksen resurssien riittävyyteen, suunnitelman toteuttamisen helppouteen ja yksinkertaisuuteen. Lisäksi ehdotukset jatkotoimenpiteistä mahdollistavat yrittäjälle digimarkkinoinnin kehittämisen tulevaisuudessa.
Tutkimus toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä. Teoria-aineiston ja yrittäjän kanssa tehtyjen workshopien kautta luotiin yritykselle digitaalisen markkinoinnin suunnitelma, jota on helppo noudattaa ja joka vastaa yrityksen tarpeisiin tällä hetkellä. Workshopeissa käytiin läpi ehdotuksia eri toimenpiteistä ja kanavista sekä niiden sisällöistä. Lopullinen digitaalinen markkinointisuunnitelma keskittyy kahteen somekanavaan, verkkosivustoon, hakukoneoptimointiin, asiakasviestintään ja aikatauluttamiseen.
Yritykselle ei ollut relevanttia tehdä kaiken kattavaa digitaalista markkinointisuunnitelmaa, vaan suunnitelman luonnissa keskityttiin yrityksen resurssien riittävyyteen, suunnitelman toteuttamisen helppouteen ja yksinkertaisuuteen. Lisäksi ehdotukset jatkotoimenpiteistä mahdollistavat yrittäjälle digimarkkinoinnin kehittämisen tulevaisuudessa.