IT-tukihenkilön arki ja työnkuva
Vesalainen, Kasper (2024)
Vesalainen, Kasper
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024122037986
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024122037986
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on toteutettu päiväkirjana, josta on koottu keskeisimmät asiat IT-tukitehtävissä 7 viikon harjoittelujaksolta.
Työssä keskitytään seuraamaan IT-tukihenkilön arkea globaalissa yksityisessä päiväkotiketjussa. Opinnäytetyössä tutustutaan IT-tukitiimin päivittäiseen työnkuvaan uuden harjoittelijan näkökulmasta, sekä yrityksen IT-asioiden kehitykseen yrityksen sisällä jatkuvasti kehittyvässä työympäristössä.
Työssä havainnoidaan myös työtehtävien eskalaatiota globaalisti eri osapuolien välillä, sekä johtamisen kulkua ja kommunikaatiota eri maiden välillä.
IT-tuen tavoitteena on pitää organisaation teknologiaratkaisut sellaisina, että yksiköiden varhaiskasvatushenkilökunta voi käyttää laitteitaan ja yrityksen käyttäjätilejään ongelmitta. Päivittäiset työtehtävät koostuvat pääosin yrityksen sisäisestä IT-ongelmanratkaisusta. Yleisimmät työtehtävät ovat päiväkoti-, iltapäiväkerho- ja esikouluyksiköiden arkipäiväisien ongelmien ratkaiseminen. Näitä ovat yleisimmin yksiköiden verkko- ja tulostusongelmat, sekä käyttäjätilikohtaiset ongelmat, kuten henkilökunnan salasanojen ja kirjautumisen vahvistusmetodien muutokset ja dokumenttien käyttöoikeusongelmat.
Päiväkirja rakennettiin henkilökohtaisella työpäivän jälkeen suoritetulla analyysillä päivän työtehtävistä ja yrityksen sisäisistä tapahtumista.
Päiväkirjaraportointiosuuden lopussa reflektoidaan työntekijän kehitystä työtehtävissä, sekä tarkastellaan henkilökohtaisia vahvuuksia ja kehityskohteita.
Työssä keskitytään seuraamaan IT-tukihenkilön arkea globaalissa yksityisessä päiväkotiketjussa. Opinnäytetyössä tutustutaan IT-tukitiimin päivittäiseen työnkuvaan uuden harjoittelijan näkökulmasta, sekä yrityksen IT-asioiden kehitykseen yrityksen sisällä jatkuvasti kehittyvässä työympäristössä.
Työssä havainnoidaan myös työtehtävien eskalaatiota globaalisti eri osapuolien välillä, sekä johtamisen kulkua ja kommunikaatiota eri maiden välillä.
IT-tuen tavoitteena on pitää organisaation teknologiaratkaisut sellaisina, että yksiköiden varhaiskasvatushenkilökunta voi käyttää laitteitaan ja yrityksen käyttäjätilejään ongelmitta. Päivittäiset työtehtävät koostuvat pääosin yrityksen sisäisestä IT-ongelmanratkaisusta. Yleisimmät työtehtävät ovat päiväkoti-, iltapäiväkerho- ja esikouluyksiköiden arkipäiväisien ongelmien ratkaiseminen. Näitä ovat yleisimmin yksiköiden verkko- ja tulostusongelmat, sekä käyttäjätilikohtaiset ongelmat, kuten henkilökunnan salasanojen ja kirjautumisen vahvistusmetodien muutokset ja dokumenttien käyttöoikeusongelmat.
Päiväkirja rakennettiin henkilökohtaisella työpäivän jälkeen suoritetulla analyysillä päivän työtehtävistä ja yrityksen sisäisistä tapahtumista.
Päiväkirjaraportointiosuuden lopussa reflektoidaan työntekijän kehitystä työtehtävissä, sekä tarkastellaan henkilökohtaisia vahvuuksia ja kehityskohteita.