Sosiaalisen median strateginen hyödyntäminen asuntokaupassa
Kotkavuori, Anna; Oikarinen, Linda (2024)
Kotkavuori, Anna
Oikarinen, Linda
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024122338109
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024122338109
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitä eri sosiaalisen median alustoja kiinteistönvälittäjät hyödyntävät ja käyttävät työssään. Tavoitteena oli myös selvittää, kokevatko kiinteistönvälittäjät sosiaalisen median käytön hyödylliseksi työssään.
Opinnäytetyössä käydään laajasti läpi sosiaalisen median hyötyjä nykymaailmassa. Opinnäytetyössä syvennytään myös haastatteluiden myötä kiinteistönvälittäjien ajatuksiin sosiaalisen median käytöstä työssään.
Teoriaosuudessa käsitellään asuntokaupan tilannetta Suomessa, asuntokaupan myyntiprosessia, sosiaalisen median hyödyntämistä asuntokaupassa ja sosiaalisen median strategista hyödyntämistä.
Opinnäytetyön yhteydessä toteutettiin kvalitatiivinen tutkimus. Opinnäytetyötä varten haastateltiin yhteensä viittä eri kiinteistönvälittäjää. Haastattelukysymykset esitettiin teemoittaen pohjautuen opinnäytetyön teoriaosuuksiin. Haastattelut toteutettiin etäyhteyksin Teams:ssä.
Haastatteluiden perusteella tultiin tulokseen, että Instagram ja Facebook ovat suosituimpia sosiaalisen median alustoja kohteita markkinoidessa. Etuovi ja Oikotie ovat kuitenkin kiinteistönvälittäjien pääkanavat, kun asuntoja markkinoidaan verkossa.
Opinnäytetyössä käydään laajasti läpi sosiaalisen median hyötyjä nykymaailmassa. Opinnäytetyössä syvennytään myös haastatteluiden myötä kiinteistönvälittäjien ajatuksiin sosiaalisen median käytöstä työssään.
Teoriaosuudessa käsitellään asuntokaupan tilannetta Suomessa, asuntokaupan myyntiprosessia, sosiaalisen median hyödyntämistä asuntokaupassa ja sosiaalisen median strategista hyödyntämistä.
Opinnäytetyön yhteydessä toteutettiin kvalitatiivinen tutkimus. Opinnäytetyötä varten haastateltiin yhteensä viittä eri kiinteistönvälittäjää. Haastattelukysymykset esitettiin teemoittaen pohjautuen opinnäytetyön teoriaosuuksiin. Haastattelut toteutettiin etäyhteyksin Teams:ssä.
Haastatteluiden perusteella tultiin tulokseen, että Instagram ja Facebook ovat suosituimpia sosiaalisen median alustoja kohteita markkinoidessa. Etuovi ja Oikotie ovat kuitenkin kiinteistönvälittäjien pääkanavat, kun asuntoja markkinoidaan verkossa.