Kasvun luominen B2B-myyntiin digitaalisessa ympäristössä
Salonen, Tomi (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024122438117
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024122438117
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsitteli B2B-myyntiin ja digitaaliseen markkinointiin liittyviä strategioita ja niiden muutoksia trendien mukana. Digitalisaation ja asiakkaiden ostokäyttäytymisen muutokset ovat asettaneet uusia vaatimuksia yrityksille, erityisesti asiakaskokemuksen personoinnin, analytiikan hyödyntämisen ja digitaalisten työkalujen käytön osalta. Työn päätavoitteena oli tarjota pk-yrityksille konkreettisia keinoja sopeutua näihin muutoksiin ja tarjota ideoita kohdennettujen ja monikanavaisten strategioiden avulla.
Työssä hyödynnettiin kirjallisuuskatsausta, alan raportteja sekä työssä tuotettiin case-esimerkkejä, jotka havainnollistivat käytännön toimintamalleja. Tietopohjassa tarkasteltiin erityisesti B2B-myyntiprosessin eri vaiheita, sosiaalisen myynnin merkitystä ja digitaalisten alustojen hyödyntämistä. Case-esimerkkien tarkoitus oli antaa näkemyksiä siitä, miten pienet ja keskisuuret yritykset voivat hyödyntää rajallisia resurssejaan tehokkaasti, ja miten eri yrityksille erilaiset sisällöt voivat olla tehokkaampia.
Työn prosessi vahvisti käsitystä, että digitaalisen myynnin ja markkinoinnin tiivis yhteistyö voi tuoda tehokkaita tuloksia. Case esimerkit toivat ilmi miten monipuolisuus ja kohdentaminen on erittäin tärkeää, kun mietitään sisällöntuotantoa. Johtopäätöksenä kilpailuetua voidaan saavuttaa tulevaisuudessa erityisesti yhdistämällä perinteiset myyntikäytännöt digitaaliseen myyntiosaamiseen.
Työssä hyödynnettiin kirjallisuuskatsausta, alan raportteja sekä työssä tuotettiin case-esimerkkejä, jotka havainnollistivat käytännön toimintamalleja. Tietopohjassa tarkasteltiin erityisesti B2B-myyntiprosessin eri vaiheita, sosiaalisen myynnin merkitystä ja digitaalisten alustojen hyödyntämistä. Case-esimerkkien tarkoitus oli antaa näkemyksiä siitä, miten pienet ja keskisuuret yritykset voivat hyödyntää rajallisia resurssejaan tehokkaasti, ja miten eri yrityksille erilaiset sisällöt voivat olla tehokkaampia.
Työn prosessi vahvisti käsitystä, että digitaalisen myynnin ja markkinoinnin tiivis yhteistyö voi tuoda tehokkaita tuloksia. Case esimerkit toivat ilmi miten monipuolisuus ja kohdentaminen on erittäin tärkeää, kun mietitään sisällöntuotantoa. Johtopäätöksenä kilpailuetua voidaan saavuttaa tulevaisuudessa erityisesti yhdistämällä perinteiset myyntikäytännöt digitaaliseen myyntiosaamiseen.