Kehitysprojektien esteet asiantuntijaorganisaatiossa
Ahvenus, Markus (2015)
Ahvenus, Markus
Hämeen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503032702
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503032702
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä perehdytään asiantuntijaorganisaation sisäisten kehitysprojektien esteisiin. Toimeksiannon antanut yritys on globaalisti palveluita teollisuudelle tarjoava asiantuntijaorganisaatio. Tutkittavassa organisaatiossa tunnistetaan kehitettäviä asioita ja perustetaan kehitysprojekteja asioiden kehittämiseksi. Käytännössä suuri osa sovituista projekteista kestää kauan tai ne jäävät kesken. Yrityksen kannalta tilanne on kestämätön, koska se hidastaa yrityksen kehittymistä.
Tutkimuksen tarkoituksena oli etsiä syitä, jotka selittävät kehitysprojektien kesken jäämisen. Löydettyjen syiden kautta oli tavoitteena luoda parannusehdotus, miten kehitysprojektit saataisiin palvelemaan paremmin yritystä.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentui projektitoiminnan ja yrityskulttuurin sekä oppivan organisaation teorioista. Teoriaosuudessa tarkastellaan projektitoiminnan ja yrityskulttuurin perusteita sekä etsitään oppivan organisaation teoriasta mahdollisia elementtejä laadittavaan parannusehdotukseen.
Tutkittavaan aiheeseen perehdyttiin laadullisen tutkimuksen keinoin hyödyntäen tapaustutkimuksen menetelmiä. Tutkimus toteutettiin teemahaastattelun ja dialogisen tutkimuskäytännön yhdistelmänä, jota tuettiin suorittamalla osallistuvaa havainnointia organisaatiossa.
Tutkimuksen tulosten perusteella organisaation kehitystoiminnan prosessien organisointi on puutteellista. Tämän lisäksi yrityksen toimintakulttuuri vaikuttaa kehitysprojektien keskeytymiseen, ja perimästä heijastuvat oletukset ovat juurtuneet syvälle henkilöstön toimintatapoihin.
Tulosten perusteella luotiin organisaation laatukäsikirjaan ohje kehitysprojektityöskentelyyn. Ohjeen tavoitteena on parantaa kehitysprojektityöskentelyä organisaatiossa ja tuoda sen toimintamalleihin oppivan organisaation elementtejä.
Tutkimuksen tarkoituksena oli etsiä syitä, jotka selittävät kehitysprojektien kesken jäämisen. Löydettyjen syiden kautta oli tavoitteena luoda parannusehdotus, miten kehitysprojektit saataisiin palvelemaan paremmin yritystä.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentui projektitoiminnan ja yrityskulttuurin sekä oppivan organisaation teorioista. Teoriaosuudessa tarkastellaan projektitoiminnan ja yrityskulttuurin perusteita sekä etsitään oppivan organisaation teoriasta mahdollisia elementtejä laadittavaan parannusehdotukseen.
Tutkittavaan aiheeseen perehdyttiin laadullisen tutkimuksen keinoin hyödyntäen tapaustutkimuksen menetelmiä. Tutkimus toteutettiin teemahaastattelun ja dialogisen tutkimuskäytännön yhdistelmänä, jota tuettiin suorittamalla osallistuvaa havainnointia organisaatiossa.
Tutkimuksen tulosten perusteella organisaation kehitystoiminnan prosessien organisointi on puutteellista. Tämän lisäksi yrityksen toimintakulttuuri vaikuttaa kehitysprojektien keskeytymiseen, ja perimästä heijastuvat oletukset ovat juurtuneet syvälle henkilöstön toimintatapoihin.
Tulosten perusteella luotiin organisaation laatukäsikirjaan ohje kehitysprojektityöskentelyyn. Ohjeen tavoitteena on parantaa kehitysprojektityöskentelyä organisaatiossa ja tuoda sen toimintamalleihin oppivan organisaation elementtejä.