Logistikföretagen och icke avhämtade försändelser : hantering och utmaningar
Pajunen, Hanna (2024)
Pajunen, Hanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024122938169
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024122938169
Tiivistelmä
Det är inte ofta som man går och tänker på vad som händer ifall man inte hämtar ut eller tar emot de föremål man beställt. Det är ett område jag aldrig tänkt på tidigare men det blev väldigt vanligt runt omkring mig och då väcktes ett intresse. Syftet med studien är att kartlägga de utmaningar som logistikföretag ställs inför när försändelser inte avhämtas. Vilka strategier som används för att hantera dessa utmaningar samt vilka lösningar som finns för att minimera problemen. Studien utgår från tre forskningsfrågor: "Hur hanterar logistikföretag försändelser som inte avhämtats?”, ”Vilka utmaningar medför de försändelser som inte avhämtats?” och ”Vilka lösningar finns för att undvika att försändelser inte blir avhämtade?”. Huvudteorierna för studien är logistikens sju R, omvänd logistik, leveransservice, sista milen-logistik och servicepunkter. För att få en djupgående förståelse av problematiken har den kvalitativa forskningmetoden valts. Genom intervjuer med logistikföretag inom samma verksamhetsområde har empiriskt material samlats in. Resultaten visar att alla företag i studien upplever utmaningar relaterade till oavhämtade försändelser. Trots detta har företagen utvecklat olika strategier för att hantera problemet. När det gäller själva hanteringen och lösningarna på problemet finns det en omfattande likhet mellan företagen.