Hur planerar och skapar influerare innehåll på sociala medier
Siika, Jasmin (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024123038178
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024123038178
Tiivistelmä
Influerarmarknadsföring är en av de mest populära och effektiva formerna av online-marknadsföring. Examensarbetet behandlar influerare och de faktorer som påverkar den kreativa processen i planerandet och skapandet av innehåll. Syftet med arbetet är att ge en djupare inblick i det arbete som ligger bakom innehåll som influerare publicerar på sina sociala mediekanaler. Teorin behandlar ämnen som vad influerare och influerarmarknadsföring är, och hur faktorer som plattformar och algoritmer, kommersiellt innehåll och olika utmaningar påverkar innehållsskapandeprocessen. Forskningen utfördes med hjälp av en kvantitativ enkät och därefter en kompletterande semistrukturerad kvalitativ intervju. Enkäten besvarades av tio influerare inom mode, livsstil och skönhet i Finland. Intervjuns respondenter var tre slumpmässigt valda influerare som även deltagit i enkätundersökningen. Resultaten bevisar att flera interna och externa faktorer påverkar influerarnas innehållsskapandeprocess. Autenticitet och trovärdighet värderas extremt högt, och anses bära mera tyngd än ekonomisk kompensation. Passion för ämnet är den primära motivationen för innehållsskapande, och den kreativa processen uppskattas stort. Majoriteten av respondenterna använder något hjälpmedel för att planera sitt innehåll. Algoritmer påverkar stort på innehållsskapandeprocessen, och största delen av respondenterna anpassar sina strategier för att maximera räckvidd och engagemang. Majoriteten av influerarna upplever kreativ utmattning och brist på inspiration då och då. Många kämpar även med att hitta en balans mellan arbete och privatliv.