Operatiivinen erinomaisuus : yritys X:ssä pankkialalla
Valkonen, Ada (2024)
Valkonen, Ada
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501021003
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501021003
Tiivistelmä
Käsillä olevassa opinnäytetyössä tutkittiin operatiivista erinomaisuutta pankkialalla. Kysymyksenasettelun avulla etsittiin vastauksia kahteen tutkimuskysymykseen. Ensimmäisessä kysymyksessä tarkasteltiin, miten operatiivista erinomaisuutta voitiin arvioida yritys X:ssä ja toisessa miten operatiivista erinomaisuutta voitiin kehittää. Tutkimuksen kohteena oleva yritys toimii pankkialalla. Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuuskatsauksessa tarkasteltiin operatiivista erinomaisuutta pankkialan näkökulmasta, operatiivisen erinomaisuuden käsitettä, lean-menetelmää, laadunhallintaa, prosessien kehittämistä ja mittaamista, riskienhallintaa sekä muutosjohtamista. Opinnäytetyön keskeisinä löydöksinä havaittiin, että kehittämissuuntautuneissa pankkialan yrityksissä keskityttiin operatiivisen erinomaisuuden parantamiseen tehokkuuden ja prosessien kokonaisvaltaisen jatkuvan kehittämisen avulla. Lean-ajattelun merkitys korostui sen kyvyssä parantaa tehokkuutta ja asiakastyytyväisyyttä sekä työntekijöiden ja johdon ymmärryksestä arvon tuottamisesta yritykselle ja sen asiakkaille. Osallistumisen tärkeys sitoutumista lisäävänä tekijänä nousi esiin. Havaittiin, että muutoksen onnistuminen riippuu sekä työntekijöiden että johdon aktiivisesta sitoutumisesta ja johdon kyvystä viestiä ymmärrettävästi muutostarpeet. Johtamisen rooli korostui etenkin esimerkillisyyden, palautteen edistämisen ja psykologisen turvallisuuden luomisen kautta. Kehittämisehdotuksina yritys X:lle esitettiin operatiivisten riskien säännöllistä seuraamista, asiakaspalautteiden systemaattista käsittelyä, sisäisiä tarkastuksia prosessien laadusta ja tehokkuudesta, benchmarkingia ja työntekijöiden tyytyväisyyden mittaamista. Lisäksi kulttuuritietoisuuden lisääminen sekä avoimen ja suvaitsevaisen ympäristön kehittäminen nähtiin keskeisinä tekijöinä operatiivisen erinomaisuuden edistämisessä.