Online-videomarkkinointi pienessä hyväntekeväisyysjärjestössä : mainosvideo Zimbabwen Lapset ry:lle
Dickens, Linnea (2024)
Dickens, Linnea
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501011001
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501011001
Tiivistelmä
Online-videomarkkinointi on lisääntynyt viimeisten vuosikymmenien aikana runsaasti, sillä se nähdään tehokkaana markkinoinnin keinona lukuisten Internetin käyttäjien kuluttaessa suuria määriä videoita päivittäin. Online-videoiden tuottamisesta on tullut teknologian kehittymisen myötä myös helpompaa, tästä syystä niitä voidaan hyödyntää markkinointitarkoituksissa edullisesti tai jopa ilmaiseksi.
Opinnäytetyön tarkoitus oli kartoittaa jo olemassa olevaa tietoa online-videomarkkinoinnista, käsitellä vaikuttavan mainosvideon piirteitä ja lisäksi avata pienen hyväntekeväisyysjärjestön määritelmää. Opinnäytetyön tavoite oli tuottaa kerätyn tiedon pohjalta kummiutta käsittelevä mainosvideo Zimbabwen Lapset ry:lle, jonka avulla järjestö voi mainostaa toimintaansa kummiudesta tai jäsenyydestä kiinnostuneille suomenkielisille tahoille verkossa.
Opinnäytetyö toteutettiin kaksiosaisena toiminnallisena opinnäytetyönä. Ensimmäinen osa työssä oli teoriaosa, jossa käsiteltiin online-videomarkkinoinnin teoriaa ja käytiin läpi vaikuttavan mainosvideon piirteitä sekä sitä, millä tavoin pienet hyväntekeväisyysjärjestöt toteuttavat markkinointia. Toinen osa työssä oli tuotos, joka oli mainosvideo, jolla käydään läpi Zimbabwen Lapset ry:n tukiohjelman lapselle kummina toimimista. Videon suunnittelusta sekä toteutuksesta koottiin raportti, joka on osa opinnäytetyötä.
Jatkossa olisi hyödyllistä tutkia perusteellisemmin, millaiset online-markkinointivideot ovat kannustaneet katsojia lahjoittamaan rahaa pienten hyväntekeväisyysjärjestöjen toimintaan. Mielenkiintoisia tuloksia voitaisiin saada tutkittaessa myös sitä, miten katsojat itse kokevat erilaiset pienten hyväntekeväisyysjärjestöjen tuottamat mainosvideot.
Opinnäytetyön tarkoitus oli kartoittaa jo olemassa olevaa tietoa online-videomarkkinoinnista, käsitellä vaikuttavan mainosvideon piirteitä ja lisäksi avata pienen hyväntekeväisyysjärjestön määritelmää. Opinnäytetyön tavoite oli tuottaa kerätyn tiedon pohjalta kummiutta käsittelevä mainosvideo Zimbabwen Lapset ry:lle, jonka avulla järjestö voi mainostaa toimintaansa kummiudesta tai jäsenyydestä kiinnostuneille suomenkielisille tahoille verkossa.
Opinnäytetyö toteutettiin kaksiosaisena toiminnallisena opinnäytetyönä. Ensimmäinen osa työssä oli teoriaosa, jossa käsiteltiin online-videomarkkinoinnin teoriaa ja käytiin läpi vaikuttavan mainosvideon piirteitä sekä sitä, millä tavoin pienet hyväntekeväisyysjärjestöt toteuttavat markkinointia. Toinen osa työssä oli tuotos, joka oli mainosvideo, jolla käydään läpi Zimbabwen Lapset ry:n tukiohjelman lapselle kummina toimimista. Videon suunnittelusta sekä toteutuksesta koottiin raportti, joka on osa opinnäytetyötä.
Jatkossa olisi hyödyllistä tutkia perusteellisemmin, millaiset online-markkinointivideot ovat kannustaneet katsojia lahjoittamaan rahaa pienten hyväntekeväisyysjärjestöjen toimintaan. Mielenkiintoisia tuloksia voitaisiin saada tutkittaessa myös sitä, miten katsojat itse kokevat erilaiset pienten hyväntekeväisyysjärjestöjen tuottamat mainosvideot.