Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kodin ulkopuolelle sijoitetun lapsen kohtaaminen päiväkodissa : varhaiskasvatuksen työntekijöiden kokemuksia aiheesta

Korjus, Reetta (2024)

 
Avaa tiedosto
Korjus_Reetta.pdf (650.2Kt)
Lataukset: 


Korjus, Reetta
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501081082
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä on selvitetty, millaisia valmiuksia Kotkan kaupungin varhaiskasvatuksen opettajilla sekä sosionomeilla oli kohdata kodin ulkopuolelle sijoitettu lapsi päiväkodissa. Opinnäytetyön tutkimusosuudessa tuodaan esiin, millä osaamisalueilla varhaiskasvatuksen opettajat ja sosionomit kokivat olevansa hyviä sijoitetun lapsen kohtaamisessa sekä mitkä osa-alueet he kokivat haastavaksi. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, miten varhaiskasvatuksen opettajien ja sosionomien kohtaamisosaamista kodin ulkopuolelle sijoitettujen lasten kohdalla voitaisiin kehittää tulevaisuudessa.
Opinnäytetyö on toteutettu laadullisia tutkimusmenetelmiä hyödyntäen. Kohderyhmänä tutkimuksessa olivat vapaaehtoiset Kotkan kaupungin varhaiskasvatuksessa työskentelevät varhaiskasvatuksen opettajat sekä sosionomit. Tutkimusaineiston keruu toteutettiin Webropol-kyselylomakkeella, jossa kysymykset muotoiltiin avoimiksi vastausvaihtoehdoiksi. Kysely toteutettiin lokakuussa 2024. Kyselylomakkeella kerättiin tietoa liittyen varhaiskasvatuksen henkilökunnan vahvuuksiin sekä haasteisiin, kun he kohtaavat kodin ulkopuolelle sijoitetun lapsen. Kyselylomakkeella kerättiin myös työntekijöiden ajatuksia siitä, mitä asioita he kokivat lastensuojelun puolelta epäselviksi sekä työntekijöiden kokemuksia lastensuojelun sekä varhaiskasvatuksen välisestä yhteistyöstä. Kohderyhmältä kysyttiin, miten heidän mielestään kodin ulkopuolelle sijoitetun lapsen kohtaamista voitaisiin vahvistaa tulevaisuudessa. Kyselyyn vastasi yhteensä 14 kohderyhmän henkilöä. Aineiston analysointi tehtiin teemoittelemalla ja aineisto esitettiin opinnäytetyössä pääteemojen kautta. Esiin tulleet pääteemat koostuvat niistä asioista, jotka nousivat vastauksissa eniten esiin.
Tuloksista tuli ilmi, että varhaiskasvatuksen opettajien sekä sosionomien vahvuus oli kohtaamisosaaminen kodin ulkopuolelle sijoitetun lapsen kohtaamisessa. Haasteista esiin nousi erittäin vahvasti yhteistyön sekä tiedonkulun ongelmat. Tämä asia on tullut esiin myös aiemmissa tutkimuksissa varhaiskasvatuksen sekä lastensuojelun välillä. Kodin ulkopuolelle sijoitetun lapsen kohtaamisen kehittämiseksi ja vahvistamiseksi toivottiin selkeitä linjauksia sekä käytäntöjä, jotka selkeyttäisivät asioita. Lisäksi esiin nousi toive koulutuksesta, joka koskisi koko varhaiskasvatuksen henkilökuntaa. Koulutuksen kautta lastensuojelun prosesseja, sijoitetun lapsen kokemusmaailmaa ja tietoa lastensuojelusta saataisiin jaettua henkilökunnalle. Koulutuksen tai kehittämisen kautta yhteistyö ja tiedonkulku tulisi saada toimimaan lastensuojelusta varhaiskasvatukseen päin.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste