Cafe Kahvipuun somemarkkinoinnin kehittäminen
Saarenpää, Roosa (2024)
Saarenpää, Roosa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501091120
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501091120
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli pienen kahvilan markkinoinnin kehittäminen sosiaalisessa mediassa. Tavoitteena oli tutkia kahvilan tämänhetkisten markkinointikanavien tilannetta sekä tarkastella niiden näkyvyyttä ja sisältöjä. Tavoitteena oli myös tutkia kahvilan toteuttaman maksetun mainoksen kannattavuutta.
Opinnäytetyö rajattiin kahvilan käyttämien sosiaalisen median kanavien eli Facebookin, Instagramin ja TikTokin tarkasteluun. Teoreettinen viitekehys käsitteli sosiaalista mediaa ja sosiaalisen median strategiaa, joihin sisältyivät sosiaalisen median määritelmä ja tärkeys, resurssit, kanavat ja käyttäjäryhmät, sisältömarkkinointi sekä orgaaninen näkyvyys ja maksettu markkinointi. Lisäksi sosiaalisen median strategian tärkeyttä, erilaisia malleja sekä mittaamista ja seurantaa tarkasteltiin.
Opinnäytetyön menetelmänä oli määrällinen ja osittain laadullinen tutkimus. Määrällinen tutkimus koostui maksetun mainoksen data-analyysistä, asiakkaille tehdystä kyselystä sekä kahvilan sosiaalisen median kanavien data-analyyseistä. Apuna käytettiin kunkin kanavan omia analytiikkatyökaluja. Kysely toteutettiin sähköisesti QR-koodilla kahvilassa ja linkillä sosiaalisessa mediassa. Kyselyssä oli havaittavissa laadullisia piirteitä avoimien kysymysten vuoksi.
Tutkimustulosten perusteella asiakkaita kiinnostavat erilaiset arvonnat, tapahtumat ja sesonkituotteisiin liittyvät julkaisut. Julkaisuissa tärkeää on monipuolisuus, laatu ja visuaalisuus. Henkilövetoinen sisältö kiinnostaa pelkkää tuotepainotteista sisältöä enemmän. Asiakkaat toivovat enemmän interaktiivista ja osallistavaa sisältöä. Instagram on käytetyin kanava, ja asiakkaat toivovat näkevänsä eniten sisältöä kyseisellä kanavalla. Asiakasryhmät koostuvat enimmäkseen paikallisista työikäisistä naisista. Maksettu mainos oli kannattava näkyvyyden kannalta, ja tämän seurauksena kahvila sai uusia seuraajia. Epäselväksi jäi, kuinka moni asiakas päätyi kahvilaan mainoksen vaikutuksesta.
Opinnäytetyön toimesta syntyi tietoa siitä, mihin markkinointikeinoihin ja -kanaviin yrityksen tulisi panostaa, minkälaista sisältöä yrityksen tulisi julkaista markkinointikanavillaan sekä ketkä muodostavat kahvilan tämänhetkiset asiakasryhmät. Tulosten pohjalta syntyi kehittämisehdotuksia sosiaalisen median markkinoinnin parantamiseksi, ja opinnäytetyö antoi yritykselle työkaluja sosiaalisen median strategian suunnitteluun.
Opinnäytetyö rajattiin kahvilan käyttämien sosiaalisen median kanavien eli Facebookin, Instagramin ja TikTokin tarkasteluun. Teoreettinen viitekehys käsitteli sosiaalista mediaa ja sosiaalisen median strategiaa, joihin sisältyivät sosiaalisen median määritelmä ja tärkeys, resurssit, kanavat ja käyttäjäryhmät, sisältömarkkinointi sekä orgaaninen näkyvyys ja maksettu markkinointi. Lisäksi sosiaalisen median strategian tärkeyttä, erilaisia malleja sekä mittaamista ja seurantaa tarkasteltiin.
Opinnäytetyön menetelmänä oli määrällinen ja osittain laadullinen tutkimus. Määrällinen tutkimus koostui maksetun mainoksen data-analyysistä, asiakkaille tehdystä kyselystä sekä kahvilan sosiaalisen median kanavien data-analyyseistä. Apuna käytettiin kunkin kanavan omia analytiikkatyökaluja. Kysely toteutettiin sähköisesti QR-koodilla kahvilassa ja linkillä sosiaalisessa mediassa. Kyselyssä oli havaittavissa laadullisia piirteitä avoimien kysymysten vuoksi.
Tutkimustulosten perusteella asiakkaita kiinnostavat erilaiset arvonnat, tapahtumat ja sesonkituotteisiin liittyvät julkaisut. Julkaisuissa tärkeää on monipuolisuus, laatu ja visuaalisuus. Henkilövetoinen sisältö kiinnostaa pelkkää tuotepainotteista sisältöä enemmän. Asiakkaat toivovat enemmän interaktiivista ja osallistavaa sisältöä. Instagram on käytetyin kanava, ja asiakkaat toivovat näkevänsä eniten sisältöä kyseisellä kanavalla. Asiakasryhmät koostuvat enimmäkseen paikallisista työikäisistä naisista. Maksettu mainos oli kannattava näkyvyyden kannalta, ja tämän seurauksena kahvila sai uusia seuraajia. Epäselväksi jäi, kuinka moni asiakas päätyi kahvilaan mainoksen vaikutuksesta.
Opinnäytetyön toimesta syntyi tietoa siitä, mihin markkinointikeinoihin ja -kanaviin yrityksen tulisi panostaa, minkälaista sisältöä yrityksen tulisi julkaista markkinointikanavillaan sekä ketkä muodostavat kahvilan tämänhetkiset asiakasryhmät. Tulosten pohjalta syntyi kehittämisehdotuksia sosiaalisen median markkinoinnin parantamiseksi, ja opinnäytetyö antoi yritykselle työkaluja sosiaalisen median strategian suunnitteluun.