Suomen kielen oppiminen sovelluksen avulla : kohderyhmänä kansainväliset sosiaali- ja terveysalan opiskelijat
Lehmus, Minna; Sipilä, Mari (2025)
Lehmus, Minna
Sipilä, Mari
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501131280
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501131280
Tiivistelmä
Suomen sosiaali- ja terveysala kamppailee vakavan työvoimapulan kanssa ja tähän etsitään ratkaisuja kansainvälistä rekrytoinnista. Sote-alalle tavoitellaan vuoteen 2030 mennessä 20 000 ulkomaista työntekijää. Rekrytoitavien työskentelyä ja työllistymistä ammattiaan vastaaviin tehtäviin vaikeuttaa ulkomaisten työntekijöiden puutteellinen suomen kielen taito. Suomen kielen taito on välttämätöntä asiakaslähtöisessä ja potilasturvallisessa työskentelyssä sekä tärkeä osa maahanmuuttajien integroitumista yhteiskuntaan. Uuden kielen oppiminen vaatii opiskelua, aikaa, motivaatiota sekä työnantajien tukea onnistuneen oppimisprosessin saavuttamiseksi.
Opinnäytetyössä selvitetään, miten WordDive-sovellus tukee kansainvälisten sote-opiskelijoiden suomen kielen oppimista ja millaisia kehitystarpeita sovelluksella on. Opinnäytetyö toteutettiin WordDive Oy:n toimeksiannosta, ja sen kohderyhmänä olivat kansainvälisen rekrytoinnin kautta Suomeen saapuneet lähihoitajaopiskelijat. Tutkimukseen osallistui 17 oppisopimusopiskelijaa. Aineisto kerättiin kielitesteillä, sähköisellä kyselylomakkeella sekä analysoimalla sovelluksen käyttödataa. Tulokset käsiteltiin yhdistämällä laadullisia ja määrällisiä tutkimusmenetelmiä.
Tutkimustulosten mukaan WordDive-sovellus edisti tutkimukseen osallistuneiden opiskelijoiden suomen kielen oppimista erityisesti sanaston osalta. Opiskelijat pitivät sovellusta pääasiassa helppokäyttöisenä ja hyödyllisenä suomen kielen perussanaston oppimisessa. Haasteena kuitenkin todettiin, että sovellus ei aina vastannut yksilöllisiä oppimistarpeita, erityisesti ammatillisen sanaston osalta.
Johtopäätöksenä todettiin, että WordDive-sovellus on hyödyllinen apuväline suomen kielen oppimisessa, mutta sen mahdollisuudet ammatillisen sanaston harjoitteluun ovat toistaiseksi rajoitetut. Sovelluksen jatkokehityksessä suositellaan ammatillisten sanastojen lisäämistä, jotka voidaan integroida osaksi sosiaali- ja terveysalan opetusta. Tutkimustulosten perusteella opinnäytetyössä tuotettu tieto tukee digitaalisten oppimisympäristöjen kehittämistä ja edistää kansainvälisten opiskelijoiden suomen kielen koulutusta.
Opinnäytetyössä selvitetään, miten WordDive-sovellus tukee kansainvälisten sote-opiskelijoiden suomen kielen oppimista ja millaisia kehitystarpeita sovelluksella on. Opinnäytetyö toteutettiin WordDive Oy:n toimeksiannosta, ja sen kohderyhmänä olivat kansainvälisen rekrytoinnin kautta Suomeen saapuneet lähihoitajaopiskelijat. Tutkimukseen osallistui 17 oppisopimusopiskelijaa. Aineisto kerättiin kielitesteillä, sähköisellä kyselylomakkeella sekä analysoimalla sovelluksen käyttödataa. Tulokset käsiteltiin yhdistämällä laadullisia ja määrällisiä tutkimusmenetelmiä.
Tutkimustulosten mukaan WordDive-sovellus edisti tutkimukseen osallistuneiden opiskelijoiden suomen kielen oppimista erityisesti sanaston osalta. Opiskelijat pitivät sovellusta pääasiassa helppokäyttöisenä ja hyödyllisenä suomen kielen perussanaston oppimisessa. Haasteena kuitenkin todettiin, että sovellus ei aina vastannut yksilöllisiä oppimistarpeita, erityisesti ammatillisen sanaston osalta.
Johtopäätöksenä todettiin, että WordDive-sovellus on hyödyllinen apuväline suomen kielen oppimisessa, mutta sen mahdollisuudet ammatillisen sanaston harjoitteluun ovat toistaiseksi rajoitetut. Sovelluksen jatkokehityksessä suositellaan ammatillisten sanastojen lisäämistä, jotka voidaan integroida osaksi sosiaali- ja terveysalan opetusta. Tutkimustulosten perusteella opinnäytetyössä tuotettu tieto tukee digitaalisten oppimisympäristöjen kehittämistä ja edistää kansainvälisten opiskelijoiden suomen kielen koulutusta.