Toiminnan vuosikello : pedagoginen vuosikello
Tuomoja, Heta; Pekkanen, Piia (2025)
Tuomoja, Heta
Pekkanen, Piia
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501131276
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501131276
Tiivistelmä
Toiminnan vuosikello on pedagoginen vuosikello Keuruun varhaiskasvatuksen henkilöstön käyttöön. Toiminnan vuosikellossa huomioidaan varhaiskasvatussuunnitelman mukaiset oppimisen alueet, joten vuosikellon sisältö ei keskity vain yhteen osa-alueeseen. Vuosikello toimii idea- ja materiaalipankin tavoin, jolloin Keuruun varhaiskasvatuksen henkilöstö voi soveltaa vuosikellon ideoita oman lapsiryhmän ikätasoon sopivaksi sekä lasten mielenkiinnon mukaisella tavalla. Toiminnan vuosikellon tavoitteena oli edistää tasalaatuista varhaiskasvatusta koko Keuruun varhaiskasvatuksessa, sekä tukea lapsen oikeutta laadukkaaseen varhaiskasvatukseen.
Toiminnan vuosikello toteutettiin laadullisena kehittämistyönä Keuruun varhaiskasvatukselle. Kyselyt suoritettiin henkilöstölle, vanhemmille sekä lapsille. Kaikki, jotka kyselyyn vastasivat, olivat tietoisia tutkimuksesta, kehittämistyöstä sekä tutkimuksen eettisyydestä. Kyselyyn vastanneiden henkilö- tai sähköpostitietoja ei kerätty, vaan tutkimus suoritettiin anonyymina.
Henkilöstön sekä vanhempien kysely osuuteen vastasi toivottua vähemmän ihmisiä, joten tulosten kartoittaminen ja analysointi oli haastavaa.
Tutkimuksen johtopäätösten perusteella voidaan todeta, että henkilöstö sekä vanhemmat pitivät juhlapyhiä, toiminnallisia tuokioita sekä kulttuurin huomioimista tärkeänä osana vuosikellon suunnittelutyötä. Lasten osuudesta tärkeimmäksi osa-alueeksi nousi leikki. Tutkimustuloksia sekä varhaiskasvatuksen pedagogista teoriatietoa hyödynnettiin toiminnan vuosikellon suunnittelussa.
Toiminnan vuosikello toteutettiin laadullisena kehittämistyönä Keuruun varhaiskasvatukselle. Kyselyt suoritettiin henkilöstölle, vanhemmille sekä lapsille. Kaikki, jotka kyselyyn vastasivat, olivat tietoisia tutkimuksesta, kehittämistyöstä sekä tutkimuksen eettisyydestä. Kyselyyn vastanneiden henkilö- tai sähköpostitietoja ei kerätty, vaan tutkimus suoritettiin anonyymina.
Henkilöstön sekä vanhempien kysely osuuteen vastasi toivottua vähemmän ihmisiä, joten tulosten kartoittaminen ja analysointi oli haastavaa.
Tutkimuksen johtopäätösten perusteella voidaan todeta, että henkilöstö sekä vanhemmat pitivät juhlapyhiä, toiminnallisia tuokioita sekä kulttuurin huomioimista tärkeänä osana vuosikellon suunnittelutyötä. Lasten osuudesta tärkeimmäksi osa-alueeksi nousi leikki. Tutkimustuloksia sekä varhaiskasvatuksen pedagogista teoriatietoa hyödynnettiin toiminnan vuosikellon suunnittelussa.