Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

IoT- ja 5G-teknologioiden hyödyntäminen asiakkuuksien hallinnassa : tehostetun CRM-järjestelmän mahdollisuudet ja käytännön sovellukset

Linko, Paavo (2024)

 
Avaa tiedosto
Linko_Paavo.pdf (765.5Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Linko, Paavo
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501101197
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee IoT- ja 5G-teknologioiden hyödyntämistä asiakkuuksien hallinnassa. Työssä keskitytään erityisesti näiden teknologioiden tarjoamiin mahdollisuuksiin Customer Relationship Management (CRM) -järjestelmien kehittämisessä. Tavoitteena on selvittää, miten IoT ja 5G voivat parantaa asiakkuuksien hallintaa. Lisäksi työ tarkastelee teknologioiden tarjoamia mahdollisuuksia ja haasteita eri toimialoilla. Keskeisiä kysymyksiä ovat muun muassa, miten IoT ja 5G tukevat asiakaskokemusta, sekä millaisia vaikutuksia niillä on asiakasuskollisuuteen ja yritysten kilpailukykyyn. Näiden tekijöiden merkitys liiketoiminnalle on huomattava.

Tietoperusta keskittyi IoT- ja 5G-teknologioiden keskeisiin käsitteisiin, kuten reaaliaikaiseen analytiikkaan, asiakastiedon personointiin ja tietoturvaan. Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin, ja siinä hyödynnettiin myös tapaustutkimuksellisia elementtejä. Aineisto koostui alan kirjallisuudesta ja artikkeleista, ja tekstin analyysi tehtiin temaattisen analyysin avulla. Tämä menetelmä auttoi tunnistamaan tutkimuksen kannalta tärkeimmät teemat ja tekemään johtopäätöksiä.

Tutkimuksen keskeiset tulokset osoittivat, että IoT- ja 5G-teknologioiden yhdistäminen CRM-järjestelmiin parantaa merkittävästi asiakasdatan keruuta sekä tehostaa sen analysointia ja hyödyntämistä. Teknologiat mahdollistavat reaaliaikaisen asiakasvuorovaikutuksen ja yksilöllisesti muokkautuvat asiakaskokemukset. Lisäksi ne parantavat asiakasprofiilien hallintaa. 5G:n nopea tiedonsiirto tuo merkittäviä etuja asiakaspalvelulle, ja IoT-laitteiden uudet sovellukset tukevat liiketoiminnan ennakoivaa analytiikkaa. Samalla tietoturva ja yksityisyys nousivat tärkeiksi haasteiksi, jotka edellyttävät vahvojen salaustekniikoiden ja kattavien tietosuojakäytäntöjen käyttöönottoa.

IoT- ja 5G-teknologiat tarjoavat yrityksille merkittävän strategisen edun, sillä niiden avulla yritykset voivat parantaa kilpailukykyään ja kehittää asiakaskeskeisiä liiketoimintamalleja. Näitä teknologioita voidaan soveltaa laajasti eri toimialoilla, kuten terveydenhuollossa ja vähittäiskaupassa. Teknologioiden täysimittainen hyödyntäminen edellyttää kuitenkin merkittäviä investointeja sekä infrastruktuuriin että osaamisen kehittämiseen. Työn tulokset tarjoavat käytännön ratkaisuja, joita voivat hyödyntää yritykset, jotka pyrkivät optimoimaan asiakkuuksien hallintaansa tulevaisuudessa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste