Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Emotionaalinen muotoilu digitaalisten palveluiden UX-suunnittelussa: näkökulmana X-sukupolvi

Westerlund, Elli (2024)

 
Avaa tiedosto
Westerlund_Elli.pdf (1.795Mt)
Lataukset: 


Westerlund, Elli
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501141335
Tiivistelmä
Tämän tutkimustyyppisen opinnäytetyön tavoitteena on selvittää millaisia emotionaalisia tarpeita X-sukupolven edustajilla on digitaalisissa palveluissa ja miten ne voidaan huomioida UX-suunnittelussa sekä tämän myötä sitouttaa X-sukupolvi paremmin palveluiden käyttäjiksi. Työ rajautuu X-sukupolveen, jonka määritelmä on tässä tutkimuksessa yleisimpiin määritelmiin perustuen vuosien 1965–1980 välillä syntyneet henkilöt. Vertailuna tietoperustassa tarkastellaan Z- ja Y-sukupolvea eli milleniaaleja sekä baby boomereita. Keskeinen tietoperusta koostuu UX-suunnittelun kirjallisuus- ja tutkimusjulkaisuista sekä UX-suunnittelun teorioista ja emotionaalisen muotoilun käsitteistöstä.

Emotionaalisen muotoilun merkitys digitaalisten palveluiden suunnittelussa on noussut viime. vuosina aiempaa tärkeämmäksi. Tunteiden kiistämätön merkitys sitoutumiseen ja päätöksentekoon korostaa emotionaalisten tarpeiden huomioimisen tärkeyttä. Huomioimalla emotionaaliset tarpeet UX-suunnittelussa voidaan luoda palveluja, jotka tarjoavat parempia käyttäjäkokemuksia ja sitouttavat käyttäjänsä palveluihin paremmin.

Opinnäytetyön empiirisen osan tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena lokakuussa 2024. Aineisto kerättiin kysely- ja raportointiohjelma Webropolilla toteutetulla kyselylomakkeella, jota jaettiin 12 päivän ajan sosiaalisessa mediassa, erityisesti Facebookissa. Aineisto analysoitiin Webropolin analytiikkaohjelmaa käyttäen ja lisäksi kyselylomakkeen toisen avoimen kysymyksen vastauksista luotiin sanapilvi. Kyselyyn osallistui yhteensä 73 vastaajaa, joista 72 täytti vastaamiseen vaaditut taustatiedot.

Tutkimus tuotti tietoperustan kanssa yhteneviä tuloksia X-sukupolven emotionaalisista tarpeista sekä kokemuksista digitaalisten palveluiden käytöstä. Tulokset osoittivat X-sukupolven arvostavan erityisesti palveluiden helppokäyttöisyyttä ja selkeyttä. Emotionaalisista elementeistä tärkeimmiksi nousivat selkeä ja miellyttävä typografia sekä palveluiden saavutettavuus kaikille käyttäjille mahdollisista rajoitteista tai haasteista riippumatta. X-sukupolvi koki merkittävimpänä palveluiden behavioraaliset eli niiden käyttämiseen ja toiminnallisuuteen liittyvät ominaisuudet. Sukupolven emotionaalisista tarpeista toiseksi suurin osa liittyi reflektiivisiin tarpeisiin eli henkilökohtaiseen tulkintaan ja syvempään pohdintaan.

Päätelmänä voidaan todeta, että X-sukupolven emotionaaliset tarpeet digitaalisissa palveluissa tulisi huomioida UX-suunnittelussa keskittymällä erityisesti käytettävyyteen ja toiminnallisuuteen vaikuttaviin muotoilun elementteihin, mutta kuitenkin unohtamatta muita emotionaalisen muotoilun elementtejä käyttäjäkokemukselta toivottujen tarpeiden täyttämiseksi. Näiden asioiden huomioiminen mahdollistaa parempien käyttäjäkokemuksien luomisen ja käyttäjien sitoutumisen vahvistamisen.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste